w sprawie
szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych
Działając na podstawie art.66 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) i §31 Statutu Uniwersytetu Ekonomicznego
w Krakowie, zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Zarządzenie niniejsze określa szczegółową organizację studenckich praktyk zawodowych, w zakresie nieuregulowanym w regulaminie studiów.
2. Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:
1) Uniwersytet - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
2) praktyka - studencka praktyka zawodowa,
3) organizator praktyki - podmiot przyjmujący studenta na praktykę.
§ 2
1. Kierownicy katedr wyznaczają opiekunów praktyk studenckich na dany rok akademicki i przekazują na piśmie stosowną informację do właściwego dziekanatu, w terminie
do 30 listopada każdego roku.
2. Kierownik dziekanatu dokonuje zestawienia nazwisk opiekunów praktyk we wszystkich katedrach na wydziale i przekazuje informację do właściwego dziekana oraz do Działu Nauczania. Dziekan może zmniejszyć lub zwiększyć ilość opiekunów w Katedrze.
3. Za sprawowanie opieki nad praktykami pracownik otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie, określone odrębnym zarządzeniem rektora, z zastrzeżeniem ust.4.
4. Warunkiem otrzymania wynagrodzenia, o którym mowa w ust.3, jest złożenie
po zakończeniu roku akademickiego imiennej listy studentów, nad którymi pracownik sprawował opiekę, podpisanej przez pracownika i kierownika katedry i potwierdzonej przez właściwy dziekanat.
5. W katedrze, w której studia realizuje więcej niż 100 studentów odbywających praktykę, może być wyznaczonych dwóch (lub odpowiednio więcej) opiekunów praktyk.
§ 3
1. Praktyka zawodowa odbywana jest na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Uniwersytetem, organizatorem praktyki oraz studentem.
2. Wprowadza się wzory:
1) umowy o praktykę, o której mowa w ust.1 - w brzmieniu określonym w załączniku
nr 1 do niniejszego zarządzenia,
2) raportu z przebiegu praktyki - w brzmieniu określonym w załączniku nr 2
do niniejszego zarządzenia,
3) wniosku o zaliczenie jako praktyki pracy zawodowej (stażu/wolontariatu) -
w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
3. W przypadku gdy - z uwagi na wymagania organizatora praktyki - do podpisu przedstawiona jest umowa niesporządzona według wzoru, o którym mowa w ust.2 pkt.1:
1) jeśli jej treść nie odbiega zasadniczo od treści przedstawionej we wzorze -
o jej przyjęciu i podpisaniu przez Uniwersytet decyduje Kierownik katedry
w porozumieniu z opiekunem praktyk,
2) jeśli jej treść zasadniczo odbiega od treści przedstawionej we wzorze - konieczne jest uzyskanie opinii prawnika obsługującego Uniwersytet, z zastrzeżeniem ust.4.
4. Opiekun praktyki uwzględnia dwustronną umowę zawartą pomiędzy Organizatorem praktyki a studentem lub umowę trójstronną pod warunkiem, iż praktyka odpowiada charakterowi studiów oraz spełnia (według opiekuna praktyk) cele, o których mowa
w regulaminie studiów, programie kształcenia i karcie przedmiotu. W takim przypadku
nie jest wymagana opinia radcy prawnego.
5. Po ostatecznym ustaleniu treści umowy, student przedstawia ją do podpisu osobom reprezentującym organizatora praktyki, składa swój podpis, po czym przedkłada umowę do podpisu przez Uniwersytet. Do podpisania umowy o praktykę w imieniu Uniwersytetu upoważniony jest kierownik katedry.
6. Po podpisaniu umowy ze strony Uniwersytetu, jeden jej egzemplarz przechowywany jest
w katedrze, która zobowiązana jest do prowadzenia rejestru umów o praktykę. Drugi egzemplarz zachowuje student. Trzeci, za pośrednictwem studenta, przekazywany jest organizatorowi praktyki.
7. Rejestr, o którym mowa w ust.6, zawiera co najmniej:
1) nr pozycji w rejestrze,
2) sygnaturę składającą się z oznaczenia „W-XXX-P", gdzie „W-XXX" oznacza symbol wydziału i katedry (zgodnie z załącznikiem do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu), oznaczenia roku akademickiego i kolejnego numeru umowy w danym roku akademickim (np. KF-KE_P-2015/2016-3 - oznacza trzecią umowę o praktykę zawartą w roku akademickim 2015/2016 w Katedrze Ekonomii Wydziału Finansów),
3) datę zawarcia umowy,
4) imię i nazwisko studenta, numer albumu, rok i kierunek studiów,
5) wskazanie organizatora praktyki,
6) rubrykę przewidzianą na ewentualne uwagi, przy czym w przypadku wpisu uwagi opatrzona musi być ona datą.
8. Okres przechowywania umów w katedrach, a następnie sposób ich archiwizowania, określa obowiązująca w Uniwersytet instrukcja kancelaryjna.
§ 4
1. Uniwersytet nie zwraca również studentowi żadnych kosztów z tytułu odbywania praktyki, w związku z czym studentowi nie przysługują w stosunku do Uniwersytetu roszczenia finansowe z tytułu odbywania praktyki.
2. Praca studenta odbywającego praktykę na rzecz organizatora praktyki ma charakter nieodpłatny, z zastrzeżeniem ust.3.
3. W przypadku gdy organizator praktyki zdecyduje o możliwości otrzymania przez studenta wynagrodzenia z tytułu pracy wykonywanej w trakcie odbywania praktyki, stosowna umowa zawierana jest pomiędzy organizatorem praktyki a studentem,
bez udziału i pośrednictwa Uniwersytetu.
4. Student zobowiązany jest do wykupienia na okres odbywania praktyki ubezpieczenia
od odpowiedzialności cywilnej oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dokument potwierdzający ubezpieczenie stanowi załącznik do umowy o praktykę.
§ 5
1. Zarządzenie wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego 2015/2016.
2. W terminie wskazanym w ust.1 traci moc Zarządzenie Rektora nr R-0201-18/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie Regulaminu studenckich praktyk zawodowych.
REKTOR
prof. UEK dr hab. inż. Andrzej Chochół