Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej (SDDA) funkcjonujące w oparciu o Zarządzenie Rektora UEK nr R-0201-47/2015 jest wewnętrzną formą doskonalenia zawodowego w zakresie dydaktyki, przeznaczoną dla nauczycieli akademickich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Ogólny nadzór nad działalnością SDDA sprawuje Prorektor ds. Kształcenia i Studentów. Organizacyjną i merytoryczną obsługę studium prowadzi Katedra Psychologii i Dydaktyki. Celem SDDA jest zapewnienie warunków do stałego podnoszenia jakości kształcenia w Uczelni – poprzez stosowne przygotowanie dydaktyczne nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich, a także umożliwienie im doskonalenia w tym zakresie w trakcie dalszej pracy akademickiej.Program kształcenia w SDDA ustala rada programowa i obejmuje:
- w pierwszym roku zatrudnienia w Uczelni:
1) uzyskanie zaliczenia następujących przedmiotów:
Nazwa przedmiotu | Liczba godzin |
Psychologiczne prawidłowości kształcenia akademickiego | 8 |
Zasady i formy kształcenia w szkole wyższej | 8 |
Etyczne aspekty pracy naukowo dydaktycznej | 8 |
Komunikowanie dydaktyczne w szkole wyższej | 12 |
Metodyka nauczania: - przedmiotów ekonomicznych (2 godz.) - przedmiotów z zakresu nauk o zarządzaniu (2 godz.) - przedmiotów ilościowych (2 godz.) - w języku angielskim (2 godz.) | 8 |
Emisja głosu | 6 |
Problemy niepełnosprawności w edukacji akademickiej | 4 |
Podstawy e-learningu w dydaktyce akademickiej | 4 |
Problemy komunikowania i elementy retoryki | 6 |
Razem: | 64 |
- w drugim roku zatrudnienia w Uczelni:
1) przeprowadzenie hospitowanych zajęć przykładowych co najmniej 2 godz.,
2) uczestnictwo w rozmowach końcowych.
Uczestnictwo w zajęciach realizowanych w ramach SDDA jest obowiązkowe dla nowo zatrudnianych nauczycieli akademickich, w pierwszym i drugim roku zatrudnienia w Uczelni. Hospitacja zajęć przykładowych jest przeprowadzana w obecności komisji składającej się z kierownika katedry, kierownika studium oraz wskazanego przez kierownika studium doświadczonego i wyróżniającego się dydaktyka.
W ramach SDDA organizowane są również warsztaty służące rozwojowi lub doskonaleniu kompetencji dydaktycznych, w tym z zakresu wykorzystywania nowoczesnych metod nauczania oraz posługiwania się nowoczesnymi technikami i środkami dydaktycznymi, w których - na zasadach dobrowolności - może uczestniczyć każdy nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni, zainteresowany rozwijaniem i doskonaleniem potencjału dydaktycznego. Uruchomienie dobrowolnych zajęć w ramach studium, zgodnie z §4 ust. 2 załącznika do Zarządzenia Rektora UEK nr R-0201-47/2015 następuje, gdy możliwe jest utworzenie grupy uczestników liczącej co najmniej 15 osób.