A A A drukuj

Opłaty na pokrycie kosztów związanych z przewodem doktorskim

ZARZĄDZENIE
Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
nr R-0201-43/2012
 z dnia 30 sierpnia 2012 roku

w sprawie

opłat na pokrycie kosztów związanych z przewodem doktorskim, postępowaniem habilitacyjnym i postępowaniem o nadanie tytułu profesora

   

Działając na podstawie art.66 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164 poz.1365, z późn. zm.), art.30 ust.3 pkt.2 ustawy z dnia 14 marca 2003 r.
o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz.U. nr 65 poz.595, z późn. zm.)  i §31 Statutu Uniwersytetu Ekonomicznego w  Krakowie, w związku z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie wysokości i warunków wypłacania wynagrodzenia promotorowi
oraz za recenzje i opinie w przewodzie doktorskim, postępowaniu habilitacyjnym
oraz postępowaniu o nadanie tytułu profesora (Dz.U. nr  206 poz.1219), zarządza się, co następuje:

§1

1. Z zastrzeżeniem ust.3-5 i ust.7, osoby niezatrudnione w Uczelni, będące obywatelami polskimi lub cudzoziemcami, do których mają pełne zastosowanie zasady obowiązujące obywateli polskich, wnoszą następujące opłaty na pokrycie następujących kosztów związane z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego, postępowania habilitacyjnego lub postępowania o nadanie tytułu profesora:

1) opłatę administracyjną, wynoszącą:

a) 1200zł - w przypadku przewodu doktorskiego,

b) 1500 zł - w przypadku postępowania habilitacyjnego,

c) 1800 zł - w przypadku postępowania o nadanie tytułu profesora,

2) opłata na pokrycie kosztów wynagrodzeń promotora, recenzentów, członków komisji habilitacyjnej, określonych w odrębnych przepisach,

3) opłata na pokrycie kosztów delegacji promotora i recenzentów, odbywanych odpowiednio w związku z przewodem doktorskim, postępowaniem habilitacyjnym lub postępowaniem o nadanie tytułu profesora.

2. W przypadku gdy wynagrodzenie należne jest pracownikowi Uczelni, opłata, o której mowa w ust.1 pkt.2, obejmuje również obowiązujące narzuty na wynagrodzenia.

3. Opłaty, o których mowa w ust.1 pkt.2-3, zobowiązani są ponieść również zatrudnieni
w Uczelni nauczyciele akademiccy, dla których Uczelnia nie jest podstawowym miejscem pracy (tj. zatrudnieni w innej szkole wyższej, która jest dla nich podstawowym miejscem pracy), z uwzględnieniem ust.9.

4. Uczestnicy stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni,
z zastrzeżeniem ust.5, nie wnoszą opłat, o których mowa w ust.1, pod warunkiem przedstawienia właściwej radzie wydziału kompletnej rozprawy doktorskiej z pozytywną opinią promotora do roku od daty planowego, zgodnego z programem kształcenia, ukończenia studiów doktoranckich, z uwzględnieniem ewentualnego ich przedłużenia,
w zgodzie z obowiązującym rozporządzeniem ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie prowadzenia studiów doktoranckich oraz z obowiązującym
w Uczelni regulaminem studiów doktoranckich - w przeciwnym wypadku wnoszą opłaty, o których mowa w ust.1 pkt.2-3. Ponadto, jeśli rozprawa doktorska z pozytywną opinią promotora zostanie radzie wydziału przedstawiona po upływie dwóch lat od daty planowego, zgodnego z programem kształcenia, ukończenia studiów doktoranckich, określonego w zdaniu poprzedzającym, wnoszą również opłatę, o której mowa w ust.1 pkt.1.

5. Uczestnik stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni, zatrudniony jako nauczyciel akademicki w innej szkole wyższej, ponosi koszty, o których mowa
w ust.1, z uwzględnieniem ust.9.

6. Każdy uczestnik stacjonarnych studiów doktoranckich zobowiązany jest do złożenia
we właściwym dziekanacie oświadczenia o zatrudnieniu/niezatrudnieniu w innej szkole wyższej - zarówno przed otwarciem przewodu doktorskiego, jak i bezpośrednio przed jego zamknięciem.

7. Uczestnicy niestacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni, jeśli przedstawią właściwej radzie wydziału kompletną rozprawę doktorską z pozytywną opinią promotora do roku od daty planowego, zgodnego z programem kształcenia ukończenia studiów doktoranckich (z uwzględnieniem ewentualnego ich przedłużenia,
w zgodzie z obowiązującymi przepisami), nie wnoszą opłaty, o której mowa w ust.1 pkt.1.

8. Cudzoziemcy inni niż wymienieni w ust.1 wnoszą opłatę związaną z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego lub habilitacyjnego zgodnie z obowiązującym w tym zakresie rozporządzeniem ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego oraz wydanym na jego podstawie zarządzeniem Rektora.

9. Opłaty, o których mowa w niniejszym paragrafie, wnoszone są bezpośrednio przez zainteresowanego lub przez inny podmiot (np. przez inną uczelnię czy instytucję zatrudniającą zainteresowanego).

§2

1. Pracownicy Uczelni będący nauczycielami akademickimi, dla których Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy, nie ponoszą opłat, o których mowa w §1,
z zastrzeżeniem ust.3.

2. Pracownicy Uczelni niebędący nauczycielami akademickimi, realizujący przewód/postępowanie w Uczelni, nie ponoszą opłat, o których mowa w §1ust.1pkt.1,
a koszty, o których mowa w §1ust.1 pkt.2-3, pokrywają w 50%, z zastrzeżeniem ust.3.

3. Pracownik Uczelni, o którym mowa w ust.1-2, w sytuacji gdy przewód/postępowanie zostanie wszczęty/-e, a pracownik nie podejmie działań zmierzających do jego pozytywnego zakończenia, bądź w sytuacji gdy przed upływem trzech lat od uzyskania przez pracownika odpowiedniego stopnia lub tytułu nastąpi rozwiązanie stosunku pracy
z Uczelnią z przyczyn leżących po stronie pracownika, zobowiązany jest do zwrotu Uczelni kwoty pokrywającej poniesione przez nią koszty, o których mowa w §1ust.1 pkt.2-3.

4. Zwrot na rzecz Uczelni kwoty, o której mowa w ust.3, nastąpić powinien niezwłocznie
po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust.3.

§3

1. Opłata, o której mowa w §1ust.1pkt.1, a także opłata, o której mowa w §1ust.8, wnoszona jest niezwłocznie po złożeniu wniosku o wszczęcie przewodu/postępowania
i zawarciu stosownej umowy - wniesienie tej opłaty jest warunkiem podjęcia przez Uczelnię kroków zmierzających do wszczęcia przewodu/postępowania.

2. Jeśli przewód/postępowanie nie zostanie wszczęty/-e, a zainteresowany zgłosi pisemną rezygnację z jego wszczęcia, odpowiednia opłata, o której mowa w ust.1:

1) w przypadku osób, o których mowa w §1ust.1 - podlega zwrotowi w 50%,

2) w przypadku osób, o których mowa w §1ust.8 - nie podlega zwrotowi,
z wyjątkiem sytuacji gdy rezygnacja spowodowana jest przyczynami zdrowotnymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim albo innymi ważnymi
i udokumentowanymi przyczynami losowymi, w których to okolicznościach opłata podlega zwrotowi w 80%.

3. Opłata na pokrycie kosztów wynagrodzeń promotora, recenzentów, członków komisji habilitacyjnej, o której mowa w §1ust.1pkt.2, wpłacana jest niezwłocznie po podjęciu przez właściwy organ stosownych uchwał o wyznaczeniu promotora, recenzentów, członków komisji w przewodzie/postępowaniu.

4. W przypadku gdy wynagrodzenie promotora, recenzentów, członków komisji, ustalone na dzień zamknięcia przewodu/postępowania, przekracza kwotę wpłaconej opłaty,
o której mowa w ust.3, zainteresowany pokrywa różnicę jednocześnie z wpłaceniem opłaty, o której mowa w ust.5.

5. Opłata na pokrycie kosztów delegacji promotora i recenzentów odbywanych w związku
z przewodem doktorskim, postępowaniem habilitacyjnym lub postępowaniem o nadanie tytułu profesora, o której mowa w §1ust.1pkt.3, wpłacana jest niezwłocznie
po zamknięciu przewodu/postępowania.

6. W przypadku uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, o których mowa
w §1 ust.4, w sytuacji gdy spełnione zostaną przesłanki do wnoszenia opłat, zainteresowany zobowiązany jest do niezwłocznego wniesienia opłat za czynności już podjęte przez Uczelnię, a pozostałe opłaty wnoszone są w terminach określonych
w niniejszym paragrafie.

§4

O konieczności wystawienia odpowiednio faktur lub not księgowych z tytułów, o których mowa w §3, właściwy dziekanat informuje Kwesturę niezwłocznie po zaistnieniu odpowiednich faktów, tj. po podpisaniu umowy, wyznaczeniu promotora, recenzentów
i/lub członków komisji, zamknięciu przewodu/postępowania, podając informacje niezbędne
do prawidłowego wystawienia faktury/noty.

§5

1. W przypadku udokumentowanej trudnej sytuacji materialnej lub okoliczności losowych powodujących przejściową trudną sytuację materialną w rodzinie pracownika Uczelni,
o którym mowa odpowiednio w §2 ust.1-2, na wniosek zainteresowanego zaopiniowany odpowiednio przez właściwego dziekana lub kierownika pionu, zwrot kwoty, o której mowa w §2ust.3, rozłożony może zostać na raty.

2. Trudną sytuację, o której mowa w ust.1, należy udokumentować poprzez złożenie:

1) dokumentów potwierdzających sytuację rodzinną i materialną, zgodnie z wymogami obowiązującego w Uczelni regulaminu pomocy materialnej dla studentów idoktorantów,

2) innych dokumentów wykazujących zaistnienie sytuacji i okoliczności, o których mowa w ust.1.

3. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust.1, z określeniem wysokości, liczby
i częstotliwości spłaty należnych Uczelni rat, podejmuje Rektor, po uzyskaniu opinii Kwestora w zakresie możliwości finansowych Uczelni.

4. W szczególnie uzasadnionych i udokumentowanych sytuacjach życiowych osoby, której dotyczy sprawa, bądź w sytuacjach uzasadnionych interesem Uczelni, Rektor może podjąć decyzję przekraczającą zakres zwolnienia, o którym mowa w ust.1, po uzyskaniu opinii Kwestora w zakresie możliwości finansowych Uczelni.

§6

1. Z zastrzeżeniem ust.2, z osobą zainteresowaną wszczęciem odpowiednio przewodu doktorskiego, postępowania habilitacyjnego lub postępowania o nadanie tytułu profesora Uczelnia zawiera stosowną umowę, z zastosowaniem odpowiedniego wzoru:

1) w odniesieniu do pracowników Uczelni, o których mowa w §2 ust.1-2, realizujących przewód/postępowanie w Uczelni - zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego zarządzenia,

2) w odniesieniu do pracowników Uczelni, pracowników Uczelni, o których mowa
w §2 ust.1, realizujących przewód/postępowanie w innej szkole wyższej - zgodnie
z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia,

3) w odniesieniu do uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni, o których mowa w §1 ust.4 (z wyłączeniem osób, w przypadku których upłynął termin wskazany w §1ust.4 zdanie drugie) - zgodnie z załącznikiem nr 3
do niniejszego zarządzenia,

4) w odniesieniu do uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni (z wyłączeniem osób, w przypadku których upłynął termin wskazany w §1 ust.7) oraz w odniesieniu do pracowników Uczelni, o których mowa w §1 ust.3 - zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszego zarządzenia,

5) w odniesieniu do osób niebędących pracownikami ani doktorantami Uczelni, w tym do „absolwentów" studiów doktoranckich prowadzonych w Uczelni po upływie terminów wskazanych odpowiednio w §1ust.4 zdanie drugie lub w §1ust.7,
a także w odniesieniu do uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich,
o których mowa w §1ust.5 - zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszego zarządzenia,

6) w odniesieniu do cudzoziemców, do których nie mają zastosowania zasady obowiązujące obywateli polskich - zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszego zarządzenia.

2. Umowa, o której mowa w ust.1, może zostać zawarta z podmiotem zatrudniającym osobę, o której mowa w ust.1, bądź innym podmiotem wyrażającym chęć pokrycia kosztów przewodu / postępowania.

3. Umowę, o której mowa w ust.1, przygotowuje właściwy dziekanat, a ze strony Uczelni podpisuje ją właściwy dziekan, przy kontrasygnacie finansowej Kwestora.

§7

1. Umowy, o których mowa w §6, sporządzane są w dwóch egzemplarzach -
po jednym dla każdej ze stron umowy; w przypadku cudzoziemców realizujących przewód/postępowanie w języku obcym umowa sporządzana jest w dwóch egzemplarzach w języku polskim i w dwóch egzemplarzach w języku w jakim realizowany jest przewód/postępowanie - po jednym egzemplarzu w każdym języku
dla każdej ze stron.

2. Umowy podlegają ewidencji w rejestrach prowadzonych przez dziekanaty.

3. Rejestry, o których mowa w ust.2, zawierają:

1) numer nadany zgodnie z ust.4,

2) datę zawarcia umowy,

3) imię i nazwisko osoby, której dotyczy przewód/postępowanie,

4) identyfikację drugiej strony umowy (w przypadku gdy umowa zawierana jest bezpośrednio z zainteresowanym - jego imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania; w przypadku gdy umowa zawierana jest z cudzoziemcem - jego imię i nazwisko, odpowiednik numeru PESEL, nr paszportu, karty stałego lub czasowego pobytu, adres stałego zamieszkania oraz adres zamieszkania w Polsce;
w przypadku gdy umowa zawierana jest z podmiotem, który ponosi koszty postępowania - firma, siedziba, nr wpisu do odpowiedniego rejestru lub ewidencji, nr REGON, NIP),

5) rubrykę przewidzianą na adnotacje o ewentualnych aneksach (w rubryce tej należy wykazywać numery aneksów i daty ich zawarcia oraz zakres wprowadzonych do umowy zmian),

6) rubrykę przewidzianą na ewentualne uwagi, przy czym w przypadku wpisu uwagi opatrzona musi być ona datą.

4. Obydwa egzemplarze umowy oznaczane są numerem, na który składa się symbol jednostki organizacyjnej, w której prowadzone jest postępowanie, symbol postępowania (D - dla przewodu doktorskiego, H - dla postępowania habilitacyjnego, P - dla postępowania o nadanie tytułu profesora), czterocyfrowe oznaczenie roku i kolejny numer umowy w danym roku (np.WF-H-2012/3, gdzie: WF - Wydział Finansów,
H - symbol postępowania habilitacyjnego, 2012 - rok zawarcia umowy, 3 - kolejny numer umowy w danym roku).

5. Ewentualne aneksy do umowy oznaczane są numerem dwuczłonowym,
z czego pierwszy człon to numer umowy, której aneks dotyczy, a drugi człon składa się zoznaczenia „A" i kolejnego numeru aneksu do danej umowy (np.WF-H-2012/3-A1 oznacza aneks nr 1 do umowy nr WF-H-2012/3).

6. Przeznaczone dla Uczelni egzemplarze umów i aneksów do umów przechowywane są przez dziekanaty, przy czym aneksy przechowywane są przy umowie, której dotyczą,
w kolejności chronologicznej.

7. Okres przechowywania umów i aneksów w dziekanatach, a następnie sposób ich archiwizowania, określa obowiązująca w Uczelni instrukcja kancelaryjna.

§8

1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z zastrzeżeniem ust.2-4.

2. Opłaty nie obowiązują uczestników edycji międzywydziałowych studiów doktoranckich
w języku angielskim rozpoczynającej się w roku akademickim 2012/2013 (edycja 2012/2013 - 2015/2016).

3. Opłaty nie obowiązują uczestnika studiów doktoranckich w Uczelni, który studia doktoranckie rozpoczął przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia,
a w terminie do dwóch lat od daty terminowego, zgodnego z założonym programem kształcenia, ukończenia studiów (z uwzględnieniem udzielonego ewentualnie przedłużenia, w zgodzie z obowiązującym rozporządzeniem ministra właściwego
do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie prowadzenia studiów doktoranckich oraz
z obowiązującym w Uczelni regulaminem studiów doktoranckich) przedstawi właściwej radzie wydziału kompletną rozprawę doktorską z pozytywną opinią promotora.
W przeciwnym wypadku obowiązują opłaty, o których mowa w §1ust.1pkt.2-3.
§6-7 stosuje się odpowiednio, a umowa sporządzana jest zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia.

4. W odniesieniu do osób, z którymi przed datą wejścia w życie niniejszego zarządzenia Uczelnia zawarła umowę w zakresie ponoszenia kosztów przewodu/postępowania, obowiązują postanowienia umowy.

 

         REKTOR

Prof. dr hab. Roman Niestrój