| W dniach 20 - 22 czerwca 2012 r. odbyła się w Krakowie i Niepołomicach VIII Krajowa i I Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt.: „Zarządzanie jakością a jakość zarządzania". Tegoroczna konferencja połączona była z obchodami 40-lecia istnienia Katedry Zarządzania Jakością Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zorganizowana została przez pracowników Katedry przy współudziale Europejskiej Organizacji Jakości EOQ. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie prof. dr hab. Roman Niestrój, a organizację wspomogli sponsorzy: Cobico, Coca Cola HBC Polska Sp. z o.o., Pilkington Polska Sp. z o.o. (NSG Group), Maspex Wadowice Sp. z o.o. oraz Bahlsen Sweet Sp. z o.o. Patronat medialny konferencji objęli: „ABC Jakości" i „Zarządzanie Jakością". Inspiracją do zorganizowania już po raz VIII Krajowej i I Międzynarodowej Konferencji Naukowej była chęć kontynuacji dyskusji na temat zarządzania jakością, tym razem w aspekcie zarządzania i jakości zarządzania. Omówienie tych zagadnień nastąpiło w szerszym gronie, a mianowicie wśród specjalistów nie tylko z kraju, ale również i z zagranicy. Celem konferencji było dokonanie przeglądu stanu wiedzy i doświadczeń praktycznych na temat systemów zarządzania jakością i ich doskonalenia ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień, jak: metody i narzędzia doskonalenia systemów zarządzania, teoria i praktyka TQM, rola czynnika ludzkiego w systemach zarządzania jakością, kapitał intelektualny i kultura organizacyjna przedsiębiorstw, a także ekonomiczne, psychospołeczne oraz rynkowe aspekty zarządzania jakością. W czasie konferencji odbyło się pięć sesji plenarnych, na których wybrani prelegenci wygłosili 21 referatów. |
Konferencja rozpoczęła się 20 czerwca 2012 r. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie uroczystymi obchodami rocznicy 40-lecia Katedry Zarządzania Jakością. Prof. dr hab. Tadeusz Sikora, kierownik Katedry Zarządzania Jakością Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, przywitał uczestników Konferencji. Uroczystego otwarcia VIII Krajowej i I Międzynarodowej Konferencji Naukowej dokonał JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie prof. dr hab. Roman Niestrój, który równocześnie gratulował sukcesów dokonanych przez 40 lat istnienia Katedry Zarządzania Jakością. Gratulacje za osiągnięcia i życzenia dalszych sukcesów na ręce kierownika Katedry złożyli również Prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Andrzej Chochół, dziekan Wydziału Towaroznawstwa prof. dr hab. Władysław Kędzior, dziekan Wydziału Zarządzania prof. dr hab. Paweł Lula. Do gratulacji dołączył się również prof. dr hab. Piotr Przybyłowski dziekan Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa z Akademii Morskiej w Gdyni oraz dr Eric Janssens, dyrektor generalny EOQ.
Po uroczystym otwarciu konferencji rozpoczęła się I sesja plenarna, której przewodniczyła prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek. Na wstępie prof. dr hab. Tadeusz Sikora podziękował wszystkim za gratulacje i życzenia. W swojej prezentacji krótko przestawił historię oraz ewolucję Katedry na przestrzeni 40 lat działalności, a także osiągnięcia i dokonania pracowników.
W kolejnej części sesji wystąpił dr Eric Jannsens, dyrektor generalny Europejskiej Organizacji ds. Jakości - EOQ. Europejska Organizacja ds. Jakości jest autonomiczną organizacją, działającą od 1956 r. Siedziba główna znajduje się w Brukseli. W jej skład wchodzą europejskie krajowe organizacje jakości, także instytucje, organizacje produkcyjne i usługowe oraz osoby fizyczne. Dr Eric Jannsens zaprezentował profil działalności EOQ jako europejskiego lidera w promowaniu jakości. Przedstawił również formy i możliwości współpracy z EOQ, a także zachęcił do uczestnictwa w corocznych konferencjach dotyczących zarządzania jakością, których jest organizatorem.
Następnie prof. dr hab. Krystyna Lisiecka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wygłosiła referat pt.: „Doskonalenie zarządzania jakością produktów subsystemem jakości zarządzania organizacją", w którym zaprezentowała sposoby myślenia o doskonaleniu zarządzania jakością produktów w kontekście jakości zarządzania organizacją. W referacie Pani Profesor przedstawiła koncepcję, według której jakość decyzji i działań strategicznych wyznacza jakość zarządzania organizacją. Doskonalenie zarządzania organizacją wymaga uruchomienia cyklu uczenia się, które zwiększa zdolność myślenia systemowego, będącego nośnikiem doskonalenia zarządzania organizacją. O doskonaleniu jakości zarządzania w szkole wyższej referat wygłosił prof. dr hab. Tadeusz Wawak z Uniwersytetu Jagiellońskiego pt.: „Dylematy jakości zarządzania w szkole wyższej", w którym zwrócił uwagę, że to szkoły wyższe kształcą kadrę menedżerską na potrzeby nie tylko kraju, ale również Europy i świata. Doskonalenie jakości zarządzania wymaga więc innego spojrzenia we wszystkich organizacjach, a zwłaszcza w szkołach wyższych.
Po zakończeniu I sesji uroczystość 40-lecia istnienia Katedry Zarządzania Jakością Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie uświetnił koncert Kwartetu Smyczkowego EXPRIMO. Kolejne sesje konferencji zostały przeniesione do Niepołomic. Dyskusje rozpoczęte po pierwszych wysłuchanych referatach rozwinęły się w podgrupach, w trakcie niezwykle uroczego, wieczornego grill party.
Sesji II w drugim dniu obrad przewodniczyli dr hab. Eugenia Czernyszewicz oraz prof. dr hab. Piotr Przybyłowski. Sesję rozpoczęła prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie wystąpieniem pt.: „Uwarunkowania pomiaru i doskonalenia procesów w organizacji", w którym podkreśliła, że zarządzanie procesami zyskuje coraz większe uznanie wśród organizacji funkcjonujących w zmiennym otoczeniu. Następnie dyrektor Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji SA. dr inż. Wojciech Henrykowski zaprezentował referat pt. „Euroazjatycki system oceny zgodności", w którym przedstawił cele i zasady funkcjonowania Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej mającej rozpocząć działania z dniem 1 stycznia 2015 r. W kolejnym referacie pt.: „Jakość środowiska pracy w systemowym zarządzaniu jakością" dr inż. Adam Górny z Politechniki Poznańskiej wskazał na istotne aspekty jakości środowiska pracy oraz ich rolę w kształtowaniu warunków do systemowego zarządzania jakością. Badania dotyczące typologii kultur organizacyjnych z punktu widzenia doskonalenia zarządzania jakością zaprezentował dr inż. Radosław Wolniak w referacie pt.: „Typologia kultur organizacyjnych z punktu widzenia doskonalenia zarządzania jakością".
Po zakończeniu sesji II część uczestników konferencji udała się na wycieczkę do zakładu produkcyjnego Coca-Coli w Niepołomicach, gdzie zobaczyli praktyczne funkcjonowanie systemu zarządzania jakością, jak podejmowane są działania doskonalące i jakie jest podejście pracowników do podejmowanych działań. Druga grupa uczestników zwiedzała w tym samym czasie Zamek Królewski w Niepołomicach oraz znajdującą się tam galerię malarstwa.
Sesja III odbyła się w języku angielskim, a przewodniczyli jej prof. dr hab. Małgorzata Wiśniewska oraz prof. dr Slavko Arsovski. Jako pierwszy wystąpił prof dr. Slavko Arsovski z Center for Quality z Uniwersytetu w Kragujevac w Serbii, przedstawiając referat pt: „Management's challenge for quality improvement". W wystąpieniu zwrócił uwagę na to, iż jakość na przestrzeni lat miała fazy rozwoju ewolucyjnego, a w XX w. nastąpił jej gwałtowny rozwój. Wskazał również, że przyszłość jakości, jak i jakość przyszłości, stają się wzajemnie ukierunkowane. Następnym prelegentem był prof. dr Martin Mizla z Uniwersytetu Ekonomicznego w Bratysławie. Przedstawił referat pt.: „Selected impacts of quality costs during the economic crisis" zwrócił uwagę na relacje panujące w przedsiębiorstwach związane z wpływem jaki ma obecny w Europie kryzys na zarządzanie jakością, a szczególnie na koszty jakości. Z kolei dr inż. Beata Starzyńska z Politechniki Poznańskiej zaprezentowała referat nt.: „The selection of quality tools for improving manufacturing processes in production companies". Przedstawiła „macierz kryteriów" jako jeden z wyników badań dotyczących opracowania metodologii selekcji i wdrażania narzędzi zarządzania jakością, w celu podnoszenia jakości procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie produkcyjnym, przy skutecznym i kompletnym wykorzystaniu wiedzy pracowników. Następny referat nt.: „The key issues in quality assurance of engineering education and preparation for international accreditation" wygłosił prof. dr Miladin Stefanovic z Center for Quality z Uniwersytetu w Kragujevac w Serbii. Przedstawił jedno z możliwych podejść do poprawy jakości edukacji inżynierskiej kreowanej w dwóch etapach: przez rozwój systemu zapewniania jakości kształcenia oraz system wzbogacania edukacji inżynierskiej oraz rozwój nowych elastycznych modeli programu studiów w celu osiągnięcia interdyscyplinarnych oraz nowych ram kwalifikacji. Ostatnim prelegentem w sesji anglojęzycznej był dr Polymeros Chrysochou z Uniwersytetu w Aarhus w Danii. W swoim referacie pt.: „Market Performance of Organic Food Brands in Denmark" przedstawił wyniki badań dotyczących zachowań duńskich konsumentów w odniesieniu do żywności ekologicznej. Duński rynek żywności ekologicznej znacząco wzrósł w większości kategorii w badanym okresie, gdzie jako główne przyczyny tego wzrostu wskazał zjawisko powtarzalności i wzrostu lojalności podczas dokonywania zakupów produktów ekologicznych.
Drugi dzień konferencji zakończył się uroczystą kolacją, następnie do późnych godzin nocnych uczestnicy bawili się przy świetnej muzyce.
W trzecim dniu obrad, sesji IV przewodniczył prof. dr hab. Wacław Adamczyk. Jako pierwszy z refereatem wystąpił prof. dr hab. Tadeusz Trziszka z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w referacie pt.: „Innowacje - szanse i bariery w aspekcie konkurencyjności polskiej gospodarki". Kluczową sprawą jest aktualnie dokonanie istotnych zmian w mentalności polityków i przedsiębiorców na rzecz szybkiego i racjonalnego doinwestowania w obszar B+R oraz zarządzania zmianami z nakierowaniem na działania proinnowacyjne. Kolejny referat wygłosił prof. dr hab. Józef Gawlik z Politechniki Krakowskiej pt.: „Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w nadzorowaniu urządzeń technologicznych i jakości wyrobów". Prelegent zwrócił uwagę, że spełnianie jakościowych wymagań rynku jest koniecznością dla konkurujących przedsiębiorstw. Wymaga korzystania z nowoczesnych metod i narzędzi do analizy rynków, procesów, jakości wyrobów, przyczyn niezgodności, oceny innowacyjności. Interesujące podejście do jakości zaprezentował mgr inż. Zbigniew Najlepszy z Politechniki Poznańskiej w referacie pt.: „W jakim kierunku zmierza trwałość i niezawodność wyrobów powszechnego użytku", w którym zwrócił uwagę, że konsumenci obserwują systematyczny spadek trwałości i niezawodności wyrobów przemysłowych, co jest wynikiem stosowania w szerokim zakresie strategii wytwórczej, nazywanej planowanym postarzaniem. Następnie mgr inż. Marta Grabowska z Politechniki Poznańskiej zaprezentowała referat pt.: „Efektywność i skuteczność decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwach produkcyjnych w sytuacji kryzysu". W referacie przedstawiła proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach produkcyjnych w standardowej sytuacji i w sytuacji kryzysu gospodarczego.
Po przerwie kawowej rozpoczęła się V sesja, której przewodniczyli prof. dr hab. Stefan Ziajka oraz prof. dr hab. Tadeusz Sikora. Wykorzystanie konstrukcji rachunku kosztów jakości i ich analizy w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii produktowej przedstawił prof. dr hab. Wacław Adamczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w referacie zatytułowanym: „Analiza kosztów jakości w strategicznych decyzjach produktowych". Na podstawie opracowanego modelu rachunku kosztów jakości zaproponował algorytm działań analitycznych, pozwalających na wyodrębnienie pięciu typów strategii produktowej. Następne referaty dotyczyły aspektów praktycznych w zarządzaniu jakością i w jakości zarządzania. Referat pt.: „Narzędzie Lean Manufacturing w dążeniu do bycia uznanym WCM na przykładzie Coca-Cola w Niepołomicach" wygłosił dyrektor Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. w Niepołomicach Pan Krzysztof Put, w którym zaprezentował, jak w praktyczny sposób zarządzać jakością, jaką rolę w zarządzaniu jakością odgrywają narzędzia zarządzania i jak należy zarządzać personelem, aby wyznaczone cele udało się zrealizować. O praktycznym podejściu do doskonalenia systemu zarządzania jakością mówiła również Pani Anna Atherton, Pełnomocnik Zarządu ds. Systemów Zarządzania Pilkington Polska Sp. z o.o. w referacie pt.: „Podejście procesowe jako narzędzie stałego doskonalenia efektywności działania". Pani Pełnomocnik przedstawiała, jak funkcjonuje podejście procesowe w przedsiębiorstwie. Zwróciła uwagę, że sukcesem podejścia procesowego jest ciągłe uczenie się, stawiane wymagań sobie i innym, a także wspólna odpowiedzialność za wynik wszystkich procesów, a nie danego procesu. Na zakończenie konferencji referat pt.: „Uwarunkowania wdrożenia w organizacji systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji" przedstawiła mgr inż. Jadwiga Ślawska, którego współautorem był prof. Tadeusz Sikora. Referentka zwróciła uwagę na znaczenie informacji w zależności od sfery życia społeczno-gospodarczego oraz przedstawiła kierunki przepływu tej informacji.
Następnie odbyła się dyskusja podsumowująca problematykę konferencji dotyczącą zarządzania jakością i jakości zarządzania. W dyskusji tej jeszcze raz podkreślono znaczenie zarządzania jakością i jakości zarządzania, ale także potrzeby doskonalenia organizacji, która prowadzi do poprawy jej funkcjonowania, poprawy współpracy z dostawcami i klientami, a w konsekwencji do sukcesu.
Konferencja została podsumowana i zamknięta przez jej przewodniczącego prof. dr hab. Tadeusz Sikorę, który podziękował wszystkim za przybycie, a referentom za podzielenie się z uczestnikami własnymi przemyśleniami dotyczącymi w szerokim zakresie procesu zarządzania jakością oraz sponsorom za wsparcie. Wyraził nadzieję, że konferencja, która właśnie się zakończyła, będzie podstawą do przemyśleń, a także wielu dyskusji naukowych, które znają swój oddźwięk w praktyce gospodarczej. Zaprosił także uczestników do wzięcia udziału w kolejnej konferencji, która odbędzie w 2014 roku.
Wszystkie nadesłane na konferencję artykuły zostały opublikowane w trzech monografiach. Pierwsza monografia pt.: „Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku" pod red. Tadeusza Sikory i Mariusza Giemzy, poświęcona została zagadnieniom dotyczącym systemowego zarządzania jakością i technikom doskonalenia zarządzania jakością.
Druga monografia pt.: „Determinanty zarządzania jakością życia. Usługi i żywność" pod red. Tadeusza Sikory i Urszula Balon, została poświęcona wybranym aspektom jakości życia. Jakość życia jest kategorią filozoficzną, która często utożsamiana jest z zaspokojeniem potrzeb człowieka. Obok zadowolenia z życia codziennego i subiektywnej oceny materialnych warunków egzystencji elementem budującym jakości życia jest również ocena dostępności i funkcjonowania usług. Im szanse i możliwości skorzystania z różnorakich usług są szersze, tym klient będzie postrzegał jakość życia jako wyższą.
W trzeciej monografii pt.: „Challenges of quality management" pod red. Tadeusza Sikory i Pawła Nowickiego, zostały nakreślone kierunków badań i rozwoju przedsiębiorczości w dziedzinie jakości. Książka ta przeznaczona jest dla wszystkich, którzy są zainteresowani różnymi aspektami dotyczącymi jakości, zarówno dla osób indywidualnych jak i firm, których zarządy jeśli zdecydują się wdrożyć System Zarządzania Jakością zgodny z normami, traktować go będą jako wytyczne do budowy sprawnie i skutecznie funkcjonującej organizacji.
Urszula Balon, Paweł Nowicki
Wszystkie prezentowane na konferencji referaty i komunikaty naukowe zostały wydrukowane w formie monografii i są do nabycia po nawiązaniu kontaktu z Katedrą Zarządzania Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków, tel. 12 293 55 83, fax 12 293 50 54, e-mail: zj@uek.krakow.pl.