Katedra Zarządzania Jakością

A A A drukuj

Działalność Katedry

Wprowadzanie nowoczesnych systemów zarządzania jakością we współczesnych przedsiębiorstwach ma na celu stworzenie takich warunków produkcji, które zapewnią otrzymanie wyrobów optymalnych jakościowo. Samo pojęcie „jakość" jest definiowane na wiele sposobów.

Interesującą definicję jakości zamieszczono w normie PN-ISO 8402:1996 Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia:

Jakość to ogół właściwości obiektu wiążących się  z jego zdolnością  do zaspokojenia potrzeb stwierdzonych lub oczekiwanych, gdzie obiektem może być:

- działanie lub proces,

- wyrób,

- organizacja, system lub osoba,         

      lub

- dowolna kombinacja wyżej wymienionych.

Najnowsza definicja pojęcia "jakość" została zamieszczona w normie PN-EN ISO 9000:2006 Systemy zarządzania jakością - Podstawy i terminologia (s.25):

Jakość jest to stopień, w jakim zbiór inherentnych
właściwości spełnia wymagania.

W nowoczesnym podejściu do zapewnienia jakością nie mówi się już o jakości wyrobu, ale o jakości organizacji. Jakość wyrobu lub usługi jest wypadkową działalności całej organizacji. Działalność badawcza Katedry Zarządzania Jakością koncentruje się na znormalizowanych systemach zarządzania jakością zgodnych z normami ISO serii 9000, ISO serii 14000, ISO serii 27000. Katedra prowadzi badania w zakresie m.in. mechanizmów działania tych systemów i ich skuteczności, certyfikacji wyrobów, a także satysfakcji klienta oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji mających zastosowanie w zarządzaniu jakością. Pracownicy mają duże doświadczenie szczególnie w prowadzeniu badań na rynku wyrobów spożywczych, w tym w zakresie systemów zapewniania bezpieczeństwa żywności (np. HACCP).

Zakres zadań badawczych i kompetencji naukowych Katedry obejmuje takie zagadnienia, jak:

  • Systemy zarządzania jakością
  • Inżynieria systemów jakości
  • Koszty jakości
  • Certyfikacja wyrobów i systemów jakości
  • Jakość usług w turystyce
  • Jakość i bezpieczeństwo żywności
  • Badania konsumentów na rynku żywności
  • Badania satysfakcji klienta
  • Satysfakcja klientów w branży gastronomicznej
  • Narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji