A A A drukuj

Zrealizowane działania projakościowe w roku akademickim 2012/2013

  1. Opracowano Zasady hospitacji zajęć dydaktycznych mających na celu monitorowanie i doskonalenie jakości kształcenia. Zasady te zostały przyjęte przez władze dziekańskie jako obowiązujące na wszystkich kierunkach studiów prowadzonych  na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych. Obejmują one 19 pozycji regulujących procedurę i wykonanie hospitacji.   Przyjęto, że hospitacje będą miały charakter diagnostyczno-oceniający proces  kształcenia i  doradczo-doskonalący pracę nauczyciela akademickiego na Wydziale.

  2. Opracowano Kartę hospitacji zajęć dydaktycznych jako załącznik do Zasad hospitacji i narzędzie ich realizacji. Przygotowano cztery wersje karty uwzględniające zróżnicowane potrzeby przebiegu procesu hospitacji. Wersja tabelaryczna skrócona została przyjęta przez władze dziekańskie jako obowiązująca na wszystkich kierunkach realizowanych na Wydziale. Zawiera ona m.in. kryteria analizy dotyczące istotnych elementów procesu kształcenia oraz wskazania w zakresie szczegółowych aspektów obserwacji zajęć mogących służyć doskonaleniu umiejętności dydaktycznych nauczycieli akademickich Wydziału.

  3. Opracowano system procedur obejmujących zakres działań realizowanych w poszczególnych obszarach monitorowania programów kształcenia i zapewnienia jakości kształcenia na Wydziale. Szczegółowo ujęty zakres czynności w poszczególnych procedurach umożliwić powinien dokonywanie oceny realizacji zakładanych efektów kształcenia. Opracowany system obejmuje: 1) procedurę monitorowania i doskonalenia programów kształcenia, 2) procedurę monitorowania metod sprawdzania osiąganych efektów kształcenia, 3) procedurę monitorowania kwalifikacji nauczycieli akademickich, 4) procedurę monitorowania jakości zajęć dydaktycznych, 5) procedurę monitorowania procesu zapobiegania zjawiskom patologicznym związanym z procesem kształcenia, 6) procedurę monitorowania polityki kadrowej i systemu wspierającego rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, 7) procedurę monitorowania warunków kształcenia  i organizacji studiów, 8) procedurę monitorowania poziomu naukowego Wydziału.

  4. Wyodrębniono trzy podzespoły w ramach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, którym powierzono zadania w określonych obszarach zgodnie z opracowanym systemem procedur jakościowych. Są to podzespół ds. programów kształcenia (procedura 1), podzespół ds. metod sprawdzania efektów, kwalifikacji nauczycieli i jakości zajęć (procedury 2,3,4), podzespół ds. uwarunkowań jakości kształcenia (procedury 5,6,7). Informacje pozyskiwane przez podzespoły dotyczą poszczególnych kierunków i form studiów. W analizie są one ujmowane zbiorczo przy uwzględnieniu specyficznych charakterystyk danego kierunku.

  5. Przeprowadzono dwukrotnie badania opinii studentów dotyczące oceny zajęć dydaktycznych prowadzonych przez pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału w ramach uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia.  Do ewaluacji zajęć wykorzystano zarówno ankietę w formie papierowej, jak i elektronicznej. Badaniem objęto zajęcia prowadzone na wszystkich kierunkach i formach studiów prowadzonych na Wydziale.

  6. Zorganizowano i przeprowadzono po raz kolejny kurs dla nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich w ramach działalności Studium Doskonalenia Dydaktycznego. W celu doskonalenia jakości kształcenia i rozwijania umiejętności dydaktycznych  przeprowadzono także hospitacje zajęć przykładowych nowo zatrudnionych pracowników naukowo-dydaktycznych. Omówienie hospitowanych zajęć udokumentowano protokołami pohospitacyjnymi wg zasad przyjętych w Studium.

  7. Zorganizowano kolejne – XXII Warsztaty Dydaktyczne pt.: Uniwersytecki Kodeks Wartości w rozumieniu prawa, a także dobrych obyczajów akademickich w ramach działalności Stowarzyszenia Adiunktów i Wykładowców Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W warsztatach wzięli udział zarówno pracownicy, jak i studenci poszczególnych kierunków studiów.

  8. Opracowano projekt Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Ekonomicznej (WISE), mający na celu podnoszenie jakości kształcenia poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej dla grupy najlepszych studentów studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale. Projekt  ukierunkowany jest na prowadzenie kształcenia w formie zindywidualizowanej i spersonalizowanej gwarantującej uzyskanie wysokich kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Prowadzenie studiów wymaga udziału tutorów-nauczycieli akademickich będących opiekunami i doradcami studentów w organizowaniu programu studiów.

  9. Opracowano syntetyczną ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na Wydziale EiSM. Ocena została przygotowana na podstawie sprawozdań nauczycieli akademickich Wydziału dotyczących osiągania zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia w roku akademickim 2012/13. Zawierała ona informacje o działaniach w zakresie poprawy jakości kształcenia, sposobach dokumentowania osiąganych efektów kształcenia oraz wnioski służące dalszemu doskonaleniu.