A A A drukuj

Zrealizowane działania projakościowe w roku akademickim 2014/2015

  1. Opracowano nową formę karty doskonalenia przedmiotu, na podstawie której nauczyciele akademiccy Wydziału przekazują informacje o osiąganiu zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia. Nowa karta posiada prostą formułę pozwalającą na samoocenę prowadzącego przedmiot w zakresie realizowanych efektów kształcenia, a także ocenę warunków kształcenia. Propozycja karty była konsultowana przez Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia i członków Komisji Rektorskiej ds. Jakości Kształcenia. Przyjęta formuła została wykorzystana i weryfikowana w analizowanym  roku akademickim. Ewentualne uzyskane uwagi będą podstawą dalszej korekty dokumentu.

  2. Opracowano i wdrożono znowelizowane zasady organizacji i prowadzenia Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej (dotychczas Studium Doskonalenia Dydaktycznego). Studium jest wewnętrzną formą doskonalenia zawodowego w zakresie dydaktyki, zorganizowaną na Wydziale EiSM i przeznaczoną dla nauczycieli akademickich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Celem prowadzenia Studium jest zapewnianie warunków do stałego podnoszenia jakości kształcenia – poprzez stosowne przygotowanie dydaktyczne nowozatrudnionych nauczycieli akademickich, a także umożliwienie im doskonalenia w tym zakresie w trakcie dalszej pracy akademickiej.

  3. Podjęto działania mające na celu rozpoznanie rynku edukacyjnego i ewentualnego pozyskania partnerów w zakresie unowocześniania dydaktyki akademickiej. Na podstawie zrealizowanych spotkań i przeprowadzonych rozmów merytorycznych z przedstawicielami szkoleniowych  instytucji zewnętrznych przeprowadzono dogłębną analizę możliwości zaplanowania i zaprojektowania działań szkoleniowo-warsztatowych podnoszących jakość kształcenia na Wydziale.

  4. Uczestnictwo przedstawicieli nauczycieli akademickich Wydziału, w tym Zespołu ds. Jakości Kształcenia w  2-dniowych warsztatach dla kadry naukowo-dydaktycznej uczelni nt. „Jak nauczać studentów” zorganizowanych przez Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa w Siedlcach przy współpracy z fińską firmą Capful Ltd, posiadającą wiodącą pozycję w dziedzinie edukacji i specjalizującą się w opracowywaniu strategii rozwoju na bazie autorskiej metodologii scenariuszy przyszłości. W ramach warsztatów upowszechniany jest model IdeAGORA-absolwenci kapitałem społecznym uczelni, ukierunkowany głównie na  realizowanie zasady kształcenia przez całe życie w oparciu o trwałą relację z uczelnią.

  5. Zainicjowano współpracę z  Collegium Wratislaviense, wiodącym ośrodkiem edukacji spersonalizowanej w Polsce, specjalizującym się w innowacyjnych metodach kształcenia,  i wykorzystywaniu profesjonalnych narzędzi, budujących doświadczenie współpracy ze studentami. Rezultatem podjętej współpracy jest opracowanie przez Collegium wstępnego, autorskiego 24 godzinnego programu szkoleniowego pt. Innowacyjny wykładowca   dla nauczycieli akademickich Wydziału.

  6. Podjęto wstępne działania ukierunkowane na zbadanie możliwości i potrzeb zorganizowania warsztatów służących rozwojowi lub doskonaleniu kompetencji dydaktycznych, w tym z zakresu wykorzystywania nowoczesnych metod nauczania oraz posługiwania się nowoczesnymi technikami i środkami dydaktycznymi, w których - na zasadach dobrowolności - może uczestniczyć każdy nauczyciel akademicki Wydziału, zainteresowany rozwijaniem i doskonaleniem potencjału dydaktycznego.

  7. Zainicjowanie praktyki realizowania przez kierowników katedr hospitacji zajęć podległych pracowników. W celu zapewnienia rzetelności przebiegu procesu obserwacji i analizy poszczególnych aspektów zajęć zalecano wykorzystanie   narzędzi wykonywania hospitacji (Karty hospitacji zajęć dydaktycznych, Zasady hospitacji). Realizowane hospitacje miały charakter głównie doradczo-doskonalący pracę nauczyciela akademickiego na prowadzonych kierunkach oraz podnoszący efektywność zarządzania pracownikami katedr. Obszar ten  wymaga dalszych działań.

  8. Zrealizowano 33 godziny hospitacji zajęć dydaktycznych w ramach Studium Doskonalenia Dydaktycznego (obecnie Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej). Hospitacji poddano głównie zajęcia nowozatrudnionych w Uczelni  pracowników naukowo-dydaktycznych oraz tych, którzy dotychczas nie wypełnili obowiązku zaprezentowania zajęć przykładowych.

  9. Nauczyciele akademiccy Wydziału poddani zostali badaniu opinii studentów na temat jakości prowadzonych przez nich zajęć dydaktycznych w ramach Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.  Do ewaluacji zajęć wykorzystana została elektroniczna forma ankiety ewaluacyjnej. Badaniem objęto zajęcia prowadzone na wszystkich kierunkach i formach studiów prowadzonych na Wydziale.

  10. Zorganizowanie i przeprowadzenie kolejnej edycji kursu doskonalenia zawodowego dla nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich w ramach działalności Studium Doskonalenia Dydaktycznego. Realizowane podczas kursu działania ukierunkowane są na doskonalenie jakości kształcenia i rozwijanie umiejętności dydaktycznych młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych. 

  11. Kontynuowanie działań w zakresie Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej (WISE).  Studia te mają na celu podnoszenie jakości kształcenia poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej dla grupy najlepszych studentów studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale. Prowadzone są w formie zindywidualizowanej i spersonalizowanej gwarantującej uzyskanie wysokich kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy.  W analizowanym okresie WISE ukończyło 15 absolwentów i równocześnie podjęło je kolejnych 15 studentów.

  12. Opracowano syntetyczną ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych w analizowanym roku akademickim. Ocena została przygotowana na podstawie sprawozdań nauczycieli akademickich Wydziału dotyczących osiągania zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia w zakresie realizowanych przedmiotów. Zawiera ona informacje dotyczące samooceny wykładowców   i oceny warunków kształcenia oraz wnioski służące dalszemu doskonaleniu.

  13. Monitorowano i pozyskiwano informacje w określonych obszarach zapewnienia jakości kształcenia przez podzespoły funkcjonujące w ramach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, którym powierzono zadania w tych obszarach zgodnie z opracowanym systemem procedur jakościowych. Pozyskiwane przez podzespoły informacje dotyczyły poszczególnych kierunków i form studiów. W analizie zostały one ujęte zbiorczo przy uwzględnieniu specyficznych charakterystyk danego kierunku.

  14. Uczestnictwo przedstawicieli Zespołu ds. Jakości Kształcenia w Europejskim Forum  Prawa i Edukacji pt. Europejskie Trendy Edukacyjne w Warszawie, którego tematem przewodnim była walidacja efektów uczenia się uzyskanych poza systemem edukacji formalnej.