- Opracowano nową formę karty doskonalenia przedmiotu, na podstawie której nauczyciele akademiccy Wydziału przekazują informacje o osiąganiu zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia. Nowa karta posiada prostą formułę pozwalającą na samoocenę prowadzącego przedmiot w zakresie realizowanych efektów kształcenia, a także ocenę warunków kształcenia. Propozycja karty była konsultowana przez Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia i członków Komisji Rektorskiej ds. Jakości Kształcenia. Przyjęta formuła została wykorzystana i weryfikowana w analizowanym roku akademickim. Ewentualne uzyskane uwagi będą podstawą dalszej korekty dokumentu.
- Opracowano i wdrożono znowelizowane zasady organizacji i prowadzenia Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej (dotychczas Studium Doskonalenia Dydaktycznego). Studium jest wewnętrzną formą doskonalenia zawodowego w zakresie dydaktyki, zorganizowaną na Wydziale EiSM i przeznaczoną dla nauczycieli akademickich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Celem prowadzenia Studium jest zapewnianie warunków do stałego podnoszenia jakości kształcenia – poprzez stosowne przygotowanie dydaktyczne nowozatrudnionych nauczycieli akademickich, a także umożliwienie im doskonalenia w tym zakresie w trakcie dalszej pracy akademickiej.
- Podjęto działania mające na celu rozpoznanie rynku edukacyjnego i ewentualnego pozyskania partnerów w zakresie unowocześniania dydaktyki akademickiej. Na podstawie zrealizowanych spotkań i przeprowadzonych rozmów merytorycznych z przedstawicielami szkoleniowych instytucji zewnętrznych przeprowadzono dogłębną analizę możliwości zaplanowania i zaprojektowania działań szkoleniowo-warsztatowych podnoszących jakość kształcenia na Wydziale.
- Uczestnictwo przedstawicieli nauczycieli akademickich Wydziału, w tym Zespołu ds. Jakości Kształcenia w 2-dniowych warsztatach dla kadry naukowo-dydaktycznej uczelni nt. „Jak nauczać studentów” zorganizowanych przez Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa w Siedlcach przy współpracy z fińską firmą Capful Ltd, posiadającą wiodącą pozycję w dziedzinie edukacji i specjalizującą się w opracowywaniu strategii rozwoju na bazie autorskiej metodologii scenariuszy przyszłości. W ramach warsztatów upowszechniany jest model IdeAGORA-absolwenci kapitałem społecznym uczelni, ukierunkowany głównie na realizowanie zasady kształcenia przez całe życie w oparciu o trwałą relację z uczelnią.
- Zainicjowano współpracę z Collegium Wratislaviense, wiodącym ośrodkiem edukacji spersonalizowanej w Polsce, specjalizującym się w innowacyjnych metodach kształcenia, i wykorzystywaniu profesjonalnych narzędzi, budujących doświadczenie współpracy ze studentami. Rezultatem podjętej współpracy jest opracowanie przez Collegium wstępnego, autorskiego 24 godzinnego programu szkoleniowego pt. Innowacyjny wykładowca dla nauczycieli akademickich Wydziału.
- Podjęto wstępne działania ukierunkowane na zbadanie możliwości i potrzeb zorganizowania warsztatów służących rozwojowi lub doskonaleniu kompetencji dydaktycznych, w tym z zakresu wykorzystywania nowoczesnych metod nauczania oraz posługiwania się nowoczesnymi technikami i środkami dydaktycznymi, w których - na zasadach dobrowolności - może uczestniczyć każdy nauczyciel akademicki Wydziału, zainteresowany rozwijaniem i doskonaleniem potencjału dydaktycznego.
- Zainicjowanie praktyki realizowania przez kierowników katedr hospitacji zajęć podległych pracowników. W celu zapewnienia rzetelności przebiegu procesu obserwacji i analizy poszczególnych aspektów zajęć zalecano wykorzystanie narzędzi wykonywania hospitacji (Karty hospitacji zajęć dydaktycznych, Zasady hospitacji). Realizowane hospitacje miały charakter głównie doradczo-doskonalący pracę nauczyciela akademickiego na prowadzonych kierunkach oraz podnoszący efektywność zarządzania pracownikami katedr. Obszar ten wymaga dalszych działań.
- Zrealizowano 33 godziny hospitacji zajęć dydaktycznych w ramach Studium Doskonalenia Dydaktycznego (obecnie Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej). Hospitacji poddano głównie zajęcia nowozatrudnionych w Uczelni pracowników naukowo-dydaktycznych oraz tych, którzy dotychczas nie wypełnili obowiązku zaprezentowania zajęć przykładowych.
- Nauczyciele akademiccy Wydziału poddani zostali badaniu opinii studentów na temat jakości prowadzonych przez nich zajęć dydaktycznych w ramach Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia. Do ewaluacji zajęć wykorzystana została elektroniczna forma ankiety ewaluacyjnej. Badaniem objęto zajęcia prowadzone na wszystkich kierunkach i formach studiów prowadzonych na Wydziale.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie kolejnej edycji kursu doskonalenia zawodowego dla nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich w ramach działalności Studium Doskonalenia Dydaktycznego. Realizowane podczas kursu działania ukierunkowane są na doskonalenie jakości kształcenia i rozwijanie umiejętności dydaktycznych młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych.
- Kontynuowanie działań w zakresie Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej (WISE). Studia te mają na celu podnoszenie jakości kształcenia poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej dla grupy najlepszych studentów studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale. Prowadzone są w formie zindywidualizowanej i spersonalizowanej gwarantującej uzyskanie wysokich kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy. W analizowanym okresie WISE ukończyło 15 absolwentów i równocześnie podjęło je kolejnych 15 studentów.
- Opracowano syntetyczną ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych w analizowanym roku akademickim. Ocena została przygotowana na podstawie sprawozdań nauczycieli akademickich Wydziału dotyczących osiągania zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia w zakresie realizowanych przedmiotów. Zawiera ona informacje dotyczące samooceny wykładowców i oceny warunków kształcenia oraz wnioski służące dalszemu doskonaleniu.
- Monitorowano i pozyskiwano informacje w określonych obszarach zapewnienia jakości kształcenia przez podzespoły funkcjonujące w ramach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, którym powierzono zadania w tych obszarach zgodnie z opracowanym systemem procedur jakościowych. Pozyskiwane przez podzespoły informacje dotyczyły poszczególnych kierunków i form studiów. W analizie zostały one ujęte zbiorczo przy uwzględnieniu specyficznych charakterystyk danego kierunku.
- Uczestnictwo przedstawicieli Zespołu ds. Jakości Kształcenia w Europejskim Forum Prawa i Edukacji pt. Europejskie Trendy Edukacyjne w Warszawie, którego tematem przewodnim była walidacja efektów uczenia się uzyskanych poza systemem edukacji formalnej.
MENU
Charakterystyka Wydziału
Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych to nowoczesny ośrodek dydaktyczny i naukowy wychodzący naprzeciw zachodzącym przemianom w gospodarce polskiej i światowej. Posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych w dyscyplinach: ekonomia, nauki o zarządzaniu oraz nauki o polityce. Kadrę Wydziału stanowi:
- 35 samodzielnych pracowników naukowych
- 80 adiunktów
- 15 asystentów
Są oni zatrudnieni w 18 Katedrach reprezentujących różne dziedziny nauki.
Na Wydziale prowadzone są badania naukowe w zakresie nauk ekonomicznych, nauk o zarządzaniu i nauk społecznych. Wysoką rangę tych badań potwierdza przyznanie Wydziałowi najwyższej (I) kategorii (w skali pięciostopniowej). Wysoka jakość dotyczy również dydaktyki. Wydział prowadzi studia na 8 kierunkach i 23 specjalnościach. Oferta edukacyjna obejmuje studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie w trybie dziennym i zaocznym.
Studia prowadzone są również w języku angielskim.