A A A drukuj

Zrealizowane działania projakościowe w roku akademickim 2015/2016

  1. Na podstawie analizy informacji przekazanych przez nauczycieli akademickich Wydziału   w kartach doskonalenia przedmiotu, podjęto działania mające  na celu ograniczenie, a w niektórych przypadkach likwidację problemów, na jakie oni napotykają  w zakresie realizowania efektów kształcenia oraz warunków  kształcenia; na większości kierunków zmniejszono liczbę studentów w grupach ćwiczeniowych. Na II stopniu kierunku Gospodarka i Administracja Publiczna przeprowadzono ogólnodostępne zajęcia z    podstaw  makroekonomii w celu pomocy studentom, którzy nie mieli  zajęć z ekonomii na I stopniu studiów.

  2. Zmodernizowano i poszerzono działalność dotychczasowego Studium Doskonalenia Dydaktycznego, w miejsce którego w październiku 2015 roku  na podstawie zarządzenia Rektora UEK nr 47/2015 powołano Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej. Działalność Studium obejmuje zapewnienie warunków do stałego podnoszenia jakości kształcenia w Uczelni – poprzez stosowne przygotowanie dydaktyczne nowozatrudnionych nauczycieli akademickich, a także  poprzez organizowanie warsztatów służących rozwojowi lub doskonaleniu kompetencji dydaktycznych wszystkich zainteresowanych nauczycieli akademickich.

  3. Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej  w ramach swojej działalności przy współpracy WZJK, zorganizowało  3-dniowe (24 godziny) szkolenie dydaktyczne pod tytułem  „Innowacyjny Wykładowca” dla nauczycieli akademickich Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych. Szkolenie odbyło się w okresie 5-20 marca 2016 r. Celem szkolenia był rozwój kompetencji innowacyjnego prowadzenia zajęć dydaktycznych, poprzez zastosowanie nowoczesnych narzędzi pracy, które są odpowiedzią na potrzeby współczesnego studenta. W szkoleniu uczestniczyło 60 osób i zostało ono przeprowadzone przez Collegium Wratislaviense z Wrocławia - wiodący ośrodek edukacji spersonalizowanej.

  4. W analizowanym okresie  członkowie WZJK uczestniczyli w następujących   warsztatach i  konferencjach dydaktycznych:
    • warsztaty dla kadry naukowo-dydaktycznej na temat „Jak nauczać studentów”, które przeprowadzono przy wykorzystaniu doświadczeń z projektu pt. Model kształcenia przez całe życie  w oparciu o trwałe relacje z uczelnią: „ideAGORA- Absolwenci kapitałem społecznym Uczelni”, Collegium Mazovia-Innowacyjna Szkoła Wyższa w Siedlcach;
    • V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Akredytacja w szkolnictwie wyższym. Wyzwania – Kryteria - Dobre Praktyki.” Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, grudzień 2015 rok;
    • III Akademickie Forum Jakości,  Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, styczeń 2015;
    • II Międzynarodowa Konferencja ARS DOCENDI „Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich”. Konferencja została zorganizowana przez Centrum Doskonalenia Dydaktyki akademickiej w Uniwersytecie Jagiellońskim, wrzesień 2016 r.
  5. W związku z organizacyjną zmianą w 2015 roku  Studium Doskonalenia Dydaktycznego w    wyniku, której powstało Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej, zapewnione  są warunki do stałego podnoszenia jakości kształcenia w Uczelni, poprzez stosowne przygotowanie dydaktyczne nowozatrudnionych nauczycieli akademickich, a także umożliwienie doskonalenia w tym zakresie wszystkim zainteresowanym nauczycielom akademickim.

  6. W ramach Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej zrealizowano 54 godziny hospitacji zajęć dydaktycznych. Hospitowane były głównie zajęcia nowozatrudnionych pracowników  naukowo-dydaktycznych Uczelni, a także tych, którzy nie dopełnili wcześniej obowiązku  zaprezentowania zajęć przykładowych.

  7. W Studium Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej przeprowadzono  kolejną edycję   kursu doskonalenia zawodowego dla nowozatrudnionych nauczycieli akademickich. Celem kursu jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności dydaktycznych młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych.

  8. Jak co roku, nauczyciele akademiccy  w ramach Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, zostali poddani badaniu opinii studentów na temat prowadzonych przez nich zajęć dydaktycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku akademickim, do ewaluacji zajęć wykorzystana została elektroniczna forma prowadzenia ankiety ewaluacyjnej i objęto nią zajęcia prowadzone na wszystkich kierunkach oraz formach studiów na Wydziale.

  9. Kontynuowano działania w zakresie Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej (WISE). Mają one na celu podnoszenie jakości kształcenia na drodze poszerzenia oferty dla grupy najlepszych studentów studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale. W analizowanym okresie WISE ukończyło 15 absolwentów i równocześnie podjęło je kolejnych 15 studentów. Podjęto również działania na rzecz prowadzenia ścieżki WISE na studiach stacjonarnych II stopnia.

  10. Opracowano syntetyczną ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych w badanym roku akademickim. Ocena została przygotowana na podstawie sprawozdań nauczycieli akademickich Wydziału dotyczących osiągania zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia w zakresie realizowanych przedmiotów. Zawiera ona informacje dotyczące samooceny wykładowców i oceny warunków kształcenia oraz wnioski służące dalszemu doskonaleniu.

  11. Podobnie jak w ubiegłym roku akademickim, monitorowano oraz pozyskiwano informacje dotyczące określonych obszarów zapewnienia jakości kształcenia przez podzespoły stworzone w ramach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia. W analizie są one ujmowane zbiorczo.