A A A drukuj

Zrealizowane działania projakościowe w roku akademickim 2013/2014

  1. Podjęcie, przy współpracy Katedry Psychologii i Dydaktyki oraz Studium Doskonalenia Dydaktycznego, działań mających na celu zmobilizowanie wybranych pracowników, którzy pomimo pewnego stażu pracy dydaktycznej i ukończonego kursu dydaktycznego dotychczas nie przedstawili przykładowych zajęć do hospitacji. Zrealizowane działania służyły doskonaleniu umiejętności dydaktycznych nauczycieli akademickich Wydziału.

  2. Upowszechnianie wykorzystania opracowanych w roku poprzednim narzędzi wykonywania hospitacji (Karty hospitacji zajęć dydaktycznych, Zasady hospitacji) w celu poprawy przebiegu procesu obserwacji poszczególnych aspektów zajęć. W ramach dobrych praktyk udostępniono wzory Kart hospitacji i Zasady hospitacji pozostałym Wydziałom UEK-u.

  3. Zrealizowanie 66 godzin hospitacji zajęć dydaktycznych   w ramach Studium Doskonalenia Dydaktycznego. Hospitacji poddano głównie zajęcia nowozatrudnionych w Uczelni  pracowników naukowo-dydaktycznych oraz tych, którzy dotychczas nie wypełnili obowiązku zaprezentowania zajęć przykładowych. Ponadto kierownicy niektórych Katedr przeprowadzili hospitacje zajęć wybranych pracowników, wobec których studenci zgłaszali istotne uwagi dotyczące ich warsztatu dydaktycznego. Wykonane hospitacje  miały charakter diagnostyczno-oceniający proces  kształcenia i  doradczo-doskonalący pracę hospitowanego.

  4. Opracowanie propozycji zmodyfikowanej wersji ankiety ewaluacyjnej dotyczącej badania opinii studentów na temat jakości zajęć dydaktycznych. Prace nad przygotowaniem kompleksowego zestawu pytań ewaluujących poszczególne elementy procesu dydaktycznego wymagały czterech spotkań członków Zespołu WZJK, podczas których dyskutowano nad zgodnością danego pytania z określonym obszarem pracy dydaktycznej, jasnością i zrozumiałością pytań oraz formami przeprowadzania badań. Członkowie Zespołu WZJK wyrazili stanowisko, iż forma papierowa ankiety umożliwia pozyskanie bardziej rzetelnych opinii studentów. Przygotowana propozycja zweryfikowanej ankiety została wykorzystana na dalszych etapach postępowania konsultacyjno-decyzyjnego w Uczelni.

  5. Nauczyciele akademiccy Wydziału poddani zostali badaniu opinii studentów na temat jakości prowadzonych przez nich zajęć dydaktycznych w ramach Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.  Do ewaluacji zajęć wykorzystano zarówno ankietę w formie papierowej, jak i elektronicznej. Badaniem objęto zajęcia prowadzone na wszystkich kierunkach i formach studiów prowadzonych na Wydziale.

  6. Zorganizowanie i przeprowadzenie kolejnej edycji kursu dla nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich w ramach działalności Studium Doskonalenia Dydaktycznego. Realizowane podczas kursu działania ukierunkowane są na doskonalenie jakości kształcenia i rozwijanie umiejętności dydaktycznych młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych. 

  7. Przeprowadzenie naboru i uruchomienie Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Ekonomicznej (WISE) według regulaminu zaakceptowanego przez Radę Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych. Studia mają na celu podnoszenie jakości kształcenia poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej dla grupy najlepszych studentów studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale. Prowadzone są w formie zindywidualizowanej i spersonalizowanej gwarantującej uzyskanie wysokich kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Zwiększyła się liczba nauczycieli akademickich, którzy ukończyli kursy tutoringu umożliwiające prowadzenie zajęć w ramach WISE.

  8. Przygotowanie na potrzeby Państwowej Komisji Akredytacyjnej obszernego zestawu materiałów dotyczących działań projakościowych realizowanych na kierunku MSG. Wykorzystano w tym celu, opracowane w roku poprzednim, procedury działań wykonywanych w poszczególnych obszarach monitorowania programów kształcenia i zapewnienia jakości kształcenia. Zebrany materiał umożliwił  analizę   aktywności w tych obszarach oraz ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na kierunku. W wyniku postępowania akredytacyjnego na kierunku MSG w zakresie jakości kształcenia przyznano  ocenę wyróżniającą.

  9. Opracowanie syntetyczną ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych w roku akademickim 2013/14. Ocena została przygotowana na podstawie sprawozdań nauczycieli akademickich Wydziału dotyczących osiągania zakładanych przedmiotowych efektów kształcenia w zakresie realizowanych przedmiotów. Zawierała  informacje o działaniach w zakresie zapewnienia jakości kształcenia, sposobach dokumentowania osiąganych efektów kształcenia oraz wnioski służące dalszemu doskonaleniu.

  10. Monitorowanie i pozyskanie informacji w określonych obszarach zapewnienia jakości kształcenia przez podzespoły funkcjonujące w ramach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, którym powierzono zadania w tych obszarach zgodnie z opracowanym systemem procedur jakościowych. Pozyskiwane przez podzespoły informacje dotyczyły poszczególnych kierunków i form studiów. W analizie zostały  one ujęte zbiorczo przy uwzględnieniu specyficznych charakterystyk danego kierunku.

  11. Nauczyciele akademiccy Wydziału uczestniczyli w organizowanych przez Centrum e-Learningu dwóch edycjach certyfikowanych kursów dotyczących wspomagania współpracy  ze studentami poprzez wykorzystanie e-learningu i platformy Moodle.