Zalecenia wynikające ze stosowanych dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa teleinformatycznego
W związku z rosnącą liczbą ataków, włamań, kradzieży tożsamości i kont, mając na uwadze dobro użytkowników Uczelnianej Sieci Komputerowej, zaleca się wszystkim jej użytkownikom przestrzeganie następujących zasad :
- nie udostępnianie nikomu (przesyłanie, przekazywanie w rozmowie telefonicznej) pod żadnym pozorem jakichkolwiek informacji dotyczących danych dostępowych (login, hasło) do systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w instytucji,
- nie używanie haseł słownikowych, nie używanie haseł krótkich (poniżej 8 znaków), używanie haseł zawierających zarówno cyfry, litery (małe i wielkie) oraz znaki specjalne, nie używanie służbowych adresów e-mail i haseł do rejestrowania się na portalach oraz w systemach różnych instytucji,
- zachowanie szczególnej ostrożność przy otwieraniu otrzymanych załączników wiadomości e-mail. W przypadku otrzymania nieoczekiwanej przesyłki pocztowej, która zawiera załączniki lub odsyła bezpośrednio do treści stron WWW, zaleca się aby nie otwierać załącznika i nie korzystać bezpośrednio z przesłanych odnośników,
- zaleca się minimalizowanie lub w miarę możliwości całkowite wyeliminowanie przechowywania, przenoszenia danych służbowych (w szczególności zawierających dane osobowe) na wymiennych nośnikach pamięci (USB, karty pamięci, dyski przenośne), ze względu na możliwość ich utraty (kradzież, zagubienie) lub podłączanie takiego nośnika do niezabezpieczonego systemu,
- zaleca się niepodłączanie do służbowych komputerów „obcych” urządzeń typu nośniki pamięci, telefony, tablety itp. ze względu na możliwość zainfekowania lub utraty danych,
- zaleca się częstą i regularną aktualizację zarówno szczepionek posiadanego programu antywirusowego jak i używanego oprogramowania zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych tj. telefony i tablety,