Szanowni Państwo,
w dniu 17 listopada br. w murach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie odbyła się VIII Konferencja nt. "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym".
Tematy przewodnie Konferencji:
- nowe uwarunkowania dla szkolnictwa wyższego,- edukacja wobec zagrożenia wykluczeniem cyfrowym,- światowe trendy w rozwoju e-learningu,
- internet społecznościowy a edukacja,
- metody i środki dydaktyczne służące e-edukacji,
- projekty, studia przypadków, dobre praktyki.
Tegoroczna konferencja odbyła się w pierwszych tygodniach obowiązywania znowelizowanej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, zatem w sposób naturalny pojawiła się potrzeba refleksji nad tym, w jaki sposób wprowadzone zmiany mogą lub powinny wpłynąć na kształcenie akademickie. W szczególności ukierunkowanie procesów dydaktycznych na uzyskiwanie określonych kompetencji i kwalifikacji skłania do podjęcia dyskusji środowiskowej na temat tego, w jakim stopniu e-edukacja może pomóc w praktycznej realizacji tak formułowanych celów.
Dyskusja nad kształtem polskiej e-edukacji nie mogła przebiegać w oderwaniu od zmian, jakie dają się zauważyć w wielu krajach świata, a wynikają z dostrzegania nowych potrzeb edukacyjnych współczesnych społeczeństw. Szybki przepływ informacji, ich ciągłe aktualizacje oraz wszechobecność mediów cyfrowych sprawiają, że z jednej strony rozszerza się krąg ludzi zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, z drugiej zaś narasta potrzeba szybkiego przekwalifikowywania się oraz poszerzania wcześniej nabytych kompetencji. Potencjał, jaki tkwi w e-edukacji, może stanowić odpowiedź na wiele z tych wyzwań, pod warunkiem, że będzie właściwie wykorzystany. Dlatego ważna jest zarówno obserwacja światowych trendów w tym zakresie, jak i popularyzacja przykładów dobrych praktyk. Zachęcamy do zgłaszania wystąpień, które – oparte na wypracowanych rozwiązaniach – pomogą kształtować kierunki rozwoju polskiej e-edukacji.
Szybkie upowszechnianie się technologii mobilnych oraz cyfrowych form przekazu informacji sprawia, że pytanie o miejsce i rolę e-edukacji nabiera obecnie zupełnie innego znaczenia. Coraz trudniej jest określić granice pomiędzy kształceniem w murach uczelni lub szkoły a kształceniem online, a to oznacza m.in. że praktycznie każdy nauczyciel powinien być przygotowany do wykorzystania metod i technik pracy na odległość. Warto zatem zastanowić się, jak przebiegają procesy przygotowania do e-edukacji wśród kadry akademickiej i szkolnej. Jakie bariery napotykają, jakie są dobre wzorce i sprawdzone rozwiązania?
Konferencja adresowana była w szczególności do nauczycieli akademickich oraz pracowników szkół wyższych, angażujących się w organizację procesów kształcenia oraz zarządzania uczelnią. Na obradach gościliśmy również przedstawicieli świata biznesu, instytucji pożytku publicznego, studentów oraz osoby zainteresowane omawianą problematyką.
Podczas konferencji zostanie zorganizowana kwesta Akademii Przyszłości.
Więcej informacji: http://www.akademiaprzyszlosci.org.pl
[Zobacz również zestaw tematów przewodnich]