Katedra Zarządzania Jakością

A A A drukuj

BADANIA KONSUMENTÓW NA RYNKU ŻYWNOŚCI

Żywność i związane z nią ryzyko to bardzo wrażliwy społecznie obszar badań konsumenckich, ponieważ dotyczy każdego. Liczne w ostatnich latach skandale związane z żywnością, potęgowane przez środki masowego przekazu, wytworzyły klimat obaw i ogólnego braku zaufania konsumentów do współczesnej żywności, a w szczególności do żywności genetycznie zmodyfikowanej (GMO). Takie postawy przekładają się bezpośrednio na decyzje zakupowe. Od 1994 roku, kraje dopuszczające produkty żywnościowe do obrotu międzynarodowego powinny przeprowadzić tzw. analizę ryzyka (risk analysis).

Analiza ryzyka to proces składający się z trzech elementów: szacowanie ryzyka (risk assessment), zarządzanie ryzykiem (risk management) oraz informowanie o ryzyku, określane też jako komunikacja ryzyka (risk communication). Czynniki wpływające na skuteczność komunikacji ryzyka związanego z żywnością stanowią przedmiot wielu współczesnych analiz różnych aspektów zachowań konsumenckich. Zalicza się do nich m.in. percepcja ryzyka. Prowadzone w tym obszarze badania pozwalają zrozumieć, jakie czynniki mają wpływ na wybór i zadowolenie konsumentów z oferowanych produktów żywnościowych, oraz jak można te czynniki efektywnie kształtować poprzez np. odpowiednie kształtowanie świadomości konsumenckiej. Katedra posiada wieloletnie, międzynarodowe doświadczenie w tej dziedzinie, integrując wyniki badań konsumenckich z wiedzą na temat systemów zapewnienia bezpieczeństwa i jakości żywności.

Osoby do kontaktu:

dr Anna Prusak

dr inż. Paweł Nowicki