Katedra Zarządzania Jakością

A A A drukuj

dr inż. Urszula Balon

Ukończyła Akademię Ekonomiczną w 1996 r., Wydział Towaroznawstwa, Specjalność: Sterowanie Jakością Wyrobów (mgr inż.), a w 1998 Wydział Zarządzanie i Marketing, Specjalność: Rachunkowość (mgr) jako druga specjalność. Doktorat obroniła w 2006 roku, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydział Towaroznawstwa. Od 1996 r. do 2006r. asystent w Katedrze Towaroznawstwa Ogólnego i Zarządzania Jakością Akademii Ekonomicznej w Krakowie, a od 2006 r. adiunkt w Katedrze Zarządzania Jakością Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Od 2001r. prowadzi także szkolenia zewnętrzne z problematyki kosztów jakości. Była konsultantem podczas wdrażania rachunku kosztów jakości w dwóch przedsiębiorstwach (branża mięsna i szpital). Brała także udział w badaniach statutowych Katedry. Ukończyła Studia Podyplomowe "Zarządzanie projektem badań. Studia podyplomowe dla instytucji B+R". Jej zainteresowania naukowe dotyczą problematyki kosztów jakości w systemach zarządzania jakością. Jest autorem i współautorem wielu publikacji, w tym artykułów w czasopismach recenzowanych.

Zainteresowania naukowe

•·         zarzadzanie jakością,
•·         TQM,
•·         koszty jakości,
•·         certyfikacja.

 

Najważniejsze publikacje

 

Publikacje w czasopismach recenzowanych

Balon U., Przegląd wybranych modeli klasyfikacji kosztów jakości, Problemy Jakości, 6/2006

Balon U., Kafel P., Przegląd zarządzania, ZN Nr 717 AE Kraków 2006

Balon U., Rachunek kosztów jakości w przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego, Przemysł spożywczy 2/2007

Balon U., Koncepcja wdrażania rachunku kosztów jakości w przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego, Problemy Jakości 6/2007

Balon U., Dziadkowiec J., Klient w organizacji zarządzanej projakościowo, Zarządzanie Jakością, 1/2009

Dziadkowiec J., Balon U., Model zapewnienia satysfakcji klientów wewnętrznych i zewnętrznych w organizacji, w: Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości, pod red. Borys T., Rogala P., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 151, Wrocław 2011, str. 135-151

                

Rozdziały w książkach

Balon U., Geneza zarządzania jakością, Wybrane koncepcje i systemy zarządzania jakością, red. T. Sikora, UEK w Krakowie, Kraków 2010 ss.11-21 (rozdział)

Balon U., Giemza M., Karpiel Ł., Kafel P., Salerno-Kochan M., Sikora T., Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000, AE Kraków 2005 (rozdz. 6,10)

Balon U., Koszty jakości narzędziem funkcjonowania systemu zarządzania jakością, w: „Jakość w dokonaniach współczesnej ekonomii i techniki", pod red. S. Doroszewicz, A. Zwierzchowska, SGH Warszawa 2005

Balon U.: Koszty jakości w przedsiębiorstwie przemysł spożywczego, w: "Innowacyjność w kształtowaniu jakości wyrobów i usług" Red. J. Żuchowski, PR, Radom 2006

Balon U., Boratyńska-Sala A., Znaczenie kosztów jakości w systemie zarządzania jakością, w: "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2007 

Balon U., Rachunek kosztów jakości narzędziem wspomagającym rozwój przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, w:. "Europejskie wymiary przedsiębiorczości" pod red. H. Kruk, K. Skrzeszewskiej, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2008, ss. 246-250

Balon U., Rachunek kosztów jakości w przedsiębiorstwach przemysłu motoryzacyjnego, w: "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2008, ss. 13-21

Balon U., Boratyńska-Sala A., Controlling a podejście procesowe w systemie zarządzania, w: "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2008, ss. 22-31

Balon U.: Doskonalenie systemu jakości z wykorzystaniem modelu PDCA, w: "Koncepcje zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy", UEK Kraków 2008, ss. 16-21

Balon U., Doskonalenie funkcjonowania organizacji zgodnie z norma ISO 10014, w: Wpływ Zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstw" pod red. Skrzypek E., UMCS, Lublin, 2008, ss. 83-99

Balon U., Maziarczyk A., Satysfakcja klienta w systemie zarządzania jakością, w: Zarządzanie Jakością. Doskonalenie organizacji, UEK w Krakowie, Kraków 2010

Sikora T. (red.) Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Wyd. UEK, Kraków 2011, ss. 211-253 (rozdz. 6-8)

 

Konferencje

Balon U., Koszty jakości narzędziem funkcjonowania systemu zarządzania jakością, Konferencja naukowa „Jakość w dokonaniach współczesnej ekonomii i techniki", pod red. S. Doroszewicz, A. Zwierzchowska, Warszawa 2005

Balon U.: Praktyczne wdrażanie rachunku kosztów jakości, III Ogólnopolska Sesja Naukowa Zarządzania Jakością nt.: "Wyzwania zarządzaniu jakością", Kraków 2006

Balon U.: Koszty jakości a zadowolenie klienta, Konferencja naukowa nt.: "Klient w organizacji zarządzanej przez jakość", AE Kraków 2006

Balon U.: Koszty jakości w przedsiębiorstwie przemysł spożywczego, Konferencja naukowa nt.: "Innowacyjność w kształtowaniu jakości wyrobów i usług" Red. J. Żuchowski, Radom 2006

Balon U., Praktyczne wdrażanie rachunku kosztów jakości na przykładzie przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego, w: Sposoby osiągania doskonałości organizacji w warunkach zmienności otoczenia. Wyzwania teorii i praktyki., pod red. E. Skrzypek, UMCS, Lublin 2006

Balon U., Rola ośrodków odpowiedzialności w controllingu, IV Ogólnopolska Sesja Naukowa Zarządzania Jakością nt.: "Wyzwania zarządzaniu jakością", pod red. M. Salerno-Kochan, AE Kraków 2007

Balon U., Boratyńska-Sala A., Znaczenie kosztów jakości w systemie zarządzania jakością, Mat. Konf. "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 14-16.10.2007 

Balon U., Sikora T., Przesłanki wdrożenia rachunku kosztów jakości w przedsiębiorstwach przemysłu motoryzacyjnego, V Ogólnopolska Sesja Naukowa Zarządzania Jakością nt.: "Wyzwania zarządzaniu jakością", pod red. M. Salerno-Kochan, UEK Kraków 2008

Balon U., Rachunek kosztów jakości narzędziem wspomagającym rozwój przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, w:. "Europejskie wymiary przedsiębiorczości" pod red. H. Kruk, K. Skrzeszewskiej, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2008, ss. 246-250

Balon U., Rachunek kosztów jakości w przedsiębiorstwach przemysłu motoryzacyjnego, Mat. Konf. "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 14-16.10.2008, str. 11  ss. 13-21

Balon U., Boratyńska-Sala A., Controlling a podejście procesowe w systemie zarządzania, Mat. Konf. "Rachunkowość a controlling", pod red. naukową E. Nowak, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 14-16.10.2008, str. 13 , ss. 22-31

Balon U.: Doskonalenie systemu jakości z wykorzystaniem modelu PDCA, Konferencja naukowa nt.: "Koncepcje zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy", UEK Kraków 2008, ss. 16-21

Balon U., Doskonalenie funkcjonowania organizacji zgodnie z norma ISO 10014, w: Wpływ Zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstw" pod red. Skrzypek E., UMCS, Lublin, 2008, ss. 83-99

Balon U., Boratyńska-Sala A., Zmiany organizacyjne w firmie (outplacement), w: Koszty jakości zarządzania kapitałem ludzkim a ryzyko personalne, praca zbiorowa pod red. A. Lipka, S. Waszczak,  AE w Katowicach, Katowice 2009, ss.331-338

Balon U., Wpływ systemów zarządzania i zapewnienia jakości na koszty produkcji w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego, VI Ogólnopolska Sesja Naukowa Zarządzania Jakością nt.: "Wyzwania zarządzaniu jakością", pod red. M. Salerno-Kochan, UEK Kraków 2009

Balon U., Reklamacje jako element rachunku kosztów jakości, Wybrane aspekty zarządzania jakością, pod red. M. Salerno-Kochan, UEK, AGH Kraków 2010

Balon U., Maziarczyk A., Satysfakcja klienta w systemie zarządzania jakością, Zarządzanie Jakością. Doskonalenie organizacji, UEK w Krakowie, Kraków 2010

Balon U., Morkis G., Costs of quality in quality anagement systems in polish food enterprises, Facing the Challenges of the Future: Excellence in Business and Commodity Science, Bucharest Uniwersity of Economics,  Romania 21-25 Semtember 2010, ss. 168-173,

Balon U., Reklamacje - Prawo konsumenta, w: Wybrane aspekty zarządzania jakością pod red. Salerno-Kochan M., UEK, Kraków 2011, str. 22-26

 

Inne publikacje

Balon U., Zarządzanie jakością. Doskonalenie organizacji, doniesienie pokonferencyjne, Problemy jakości, Nr 9/2010

Balon U., Zarządzanie jakością. Doskonalenie organizacji, doniesienie pokonferencyjne, Zarządzanie jakością, Nr 2/2010

Morkis G., Balon U., Ile kosztuje jakość? Koszty jakości i rachunek kosztów jakości w przedsiębiorstwach  przemysłu spożywczego, Agrotrendy 3/2010, str. 28-29

Morkis G., Balon U., Wpływ systemów zarządzania jakością na koszty przedsiębiorstw przemysłu spożywczego,  Agrotrendy, kwiecień 2010, str. 54-56

Morkis G., Balon U., Koszty wdrożenia i koszty utrzymania systemów zarządzania jakością i ich wpływ na koszty produkcji w przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego, Agrotrendy, maj 2010, str. 61-63

Balon U., Wpływ systemów zarządzania jakością na koszty produkcji badanych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, w: Raport z monitoringu wpływu systemów zarządzania jakością na koszty produkcji, działalność marketingową i integrację pionową przedsiębiorstw przemysłu spożywczego Nr 119, praca zbior. pod red. G. Morkis, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2008