Legalizacja
Legalizacja jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie. Legalizacja dokumentu o wykształceniu może mieć zatem istotne znaczenie przy ustaleniu, w ramach systemu edukacji którego państwa został wydany dokument oraz czy należy weryfikować jego autentyczność.
Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu. Lista państw-stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stronie http://www.hcch.net/index_en.php odpowiednio w zakładce HCCH Members oraz w zakładce Authorities.
Jeśli państwo, w którym wydano dokument, nie jest stroną ww. konwencji, wtedy legalizacji dokonuje polska placówka konsularna w tym państwie.
Uznanie świadectwa wydanego za granicą na mocy prawa
Wykształcenie średnie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe potwierdzają w Rzeczypospolitej Polskiej:
- świadectwa i inne dokumenty wydane przez szkołę lub instytucję edukacyjną działającą w systemie edukacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach,
Dotyczy to świadectw maturalnych uzyskanych w następujących państwach: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy. - dyplomy IB (International Baccalaureate) wydane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie.
- dyplomy EB (European Baccalaureate) wydane przez Szkoły Europejskie, zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10).
- świadectwa objęte umowami międzynarodowymi. Wykaz umów
Kandydat, który nie posiada żadnego z dokumentów wymienionych w punktach od 1 do 4, powinien złożyć w Kuratorium Oświaty wniosek o uznanie świadectwa wydanego za granicą.
Nostryfikacja
Zaświadczenia o nostryfikacji wydawane były przez Kuratora Oświaty do 30 marca 2015 r., obecnie wydawane są decyzje o uznaniu świadectwa wydanego za granicą.
Ubezpieczenie zdrowotne
Każdy student cudzoziemiec musi posiadać polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków w Polsce, istnieją dwie możliwości:
- ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia NFZ, ul. Batorego 24 Kraków
- ubezpieczenie w firmie ubezpieczeniowej na terenie Polski,
W przypadku obywateli Unii Europejskiej, honorujemy Europejską Kartę Ubezpieczenia.
Legalizacja pobytu
Każdy student obcokrajowiec, który chce studiować w Polsce, musi zalegalizować swój pobyt.
■ Obywatele Unii Europejskiej i Szwajcarii tylko rejestrują swój pobyt.
■ Cudzoziemcy spoza Unii muszą posiadać wizę krajową lub zezwolenie na pobyt czasowy.