Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK,

2013, nr 916
data publikacji: 20/11/2014, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Od conjoint analysis do metod wyborów opartych na menu

Autor: Aneta Rybicka

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2013, nr 916, s. 13-23

Streszczenie
W artykule zaprezentowano metody wykorzystywane w badaniach preferencji ujawnionych - począwszy od conjoint analysis do metody wyborów opartej na menu. Przeprowadzając badania z wykorzystaniem conjoint analysis, respondentom przedstawia się do oceny zbiór profilów. Respondenci są proszeni o porządkowanie bądź rangowanie zaprezentowanych profilów. Wykorzystując metody wyborów dyskretnych, badacz przedstawia respondentowi kilka zbiorów profilów, a ten wybiera jeden profil z każdego zbioru lub rezygnuje z wyboru. Pomiar preferencji z wykorzystaniem adaptacyjnej conjoint anlysis odbywa się etapami: respondent określa preferencje odnośnie do poziomów każdego atrybutu, a następnie ocenia wyselekcjonowane pary i wybiera z każdej jeden profil (wyrażając jednocześnie swoje preferencje). By uzyskać dane bardziej odpowiadające zachowaniom rynkowym, zaproponowano adaptacyjną metodę wyborów dyskretnych, która równie dobrze odzwierciedla zachowania kompensacyjne, jak i niekompensacyjne oraz angażuje respondenta w badanie. Najnowszą metodą jest metoda wyborów oparta na menu, zaproponowana z myślą o rynkach produktów lub usług, na których wybór oparty jest na menu.

Słowa kluczowe: badanie preferencji ujawnionych, conjoint analysis, metoda wyborów dyskretnych, adaptacyjna conjoint analysis, adaptacyjna metoda wyborów dyskretnych, metoda wyborów opartych na menu.

 

From Conjoint Analysis to Menu-based Choice

Author: Aneta Rybicka

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2013, no 916, pp. 13-23

Abstract
One of most popular methods applied in stated preference evaluation is conjoint analysis. While doing preference evaluations with the application of conjoint analysis, a respondent is presented a set of profiles (products or services) to evaluate. Respondents are asked to rank or order profiles. While using discrete choice studies we don't ask respondents to rank or order profiles, but we present a set of profiles and ask him or her to choose either one or none of them. Preference measurement and evaluation with the application of adaptive conjoint analysis is done in two phases. The respondent evaluates preferences towards levels of all attributes, then evaluates selected pairs and chooses one profile. This method allows for the use of a large number of attributes and levels. But because of the need to choose between pairs of profiles it is different from the consumer behaviour market. To get more real-life data, an adaptive discrete choice method was proposed to describe both compensatory and non-compensatory behaviours. Menu-based choice, designed for markets where a consumer can make choices from the menu, is the newest method of preference analysis. The main aim of the paper is to describe all of the methods, starting from conjoint analysis on through to menu-based choice.

Keywords: revealed preference analysis, conjoint analysis, discrete choice method, adaptive conjoint analysis, adaptive discrete choice method, menu-based choice method.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy
nr 916 jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki