Rektor reprezentuje Uczelnię na zewnątrz, jest przełożonym wszystkich pracowników, doktorantów i studentów. Podejmuje też decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji innych organów uczelni lub kanclerza, a w szczególności:
sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną i badawczą Uczelni,
sprawuje nadzór nad administracją i gospodarką Uczelni,
sprawuje nadzór nad promocją, kształtowaniem wizerunku i marki uczelni,
podejmuje decyzje dotyczące mienia i gospodarki Uczelni,
podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania Uczelni i przebiegu studiów przewidziane przepisami ustawy, statutu, regulaminu studiów i innych wewnętrznych aktów normatywnych,
zatrudnia pracowników Uczelni, w tym nauczycieli akademickich, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami przeprowadzania konkursu w Uczelni,
dba o przestrzeganie prawa oraz zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w Uczelni.