Definicyjne i metodyczne problemy rentowności
Autor: Konrad Stępień
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2013, nr 920, s. 101-110
Streszczenie
Jednym z nadrzędnych celów działalności przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej jest pomnażanie bogactwa (kapitału) właścicieli. Podstawowym zaś miernikiem stopnia realizacji tego celu jest rentowność. W literaturze ekonomicznej różnie rozumiane jest pojęcie rentowności. Wielu autorów utożsamia rentowność z osiąganiem zysku przez przedsiębiorstwo, czego nie można uznać za prawidłowe. Celem artykułu jest próba wyjaśnienia znaczenia pojęcia rentowności, a także przedstawienie praktycznych problemów związanych z prawidłowym pomiarem rentowności przedsiębiorstwa.
Słowa kluczowe: rentowność, definicje, pomiar rentowności, analiza finansowa.
Definitional and Methodical Problems of Profitability
Author: Konrad Stępień
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2013, no 920, pp. 101-110
Abstract
One of the overarching goals of running a business in a market economy, beyond mere survival of the company, is to multiply the wealth (capital) of the company's owners. The primary measure of whether that goal is achieved is profitability, a term which is understood in a variety of ways in the literature. Many authors erroneously equate the profitability of a company with a profit. The purpose of this paper is to clarify the meaning of the term "profitability" and indicate the practical problems associated with measuring it.
Keywords: profitability, definitions, measurement of profitability, financial analysis.
Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy
nr 920 jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/
The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/