Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK, 2014, nr 10(934)
data publikacji: 25/03/2015, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Wiedza organizacyjna a konkurencyjność banku

Autor: Monika Klimontowicz

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, nr 10(934), s. 51-63
DOI: 10.15678/ZNUEK.2014.0934.1004

Streszczenie
Zmiany zachodzące w otoczeniu oraz trwający od kilku lat kryzys tworzą coraz trudniejsze warunki funkcjonowania banków. Konkurencja na rynku usług bankowych coraz częściej ma charakter hiperkonkurencji, nazywanej również konkurencją wirtualną. W rezultacie trwały rozwój banku oraz zwiększanie jego konkurencyjności są obecnie nierozerwalnie związane z umiejętnością elastycznego reagowania na zmiany dokonujące się w otoczeniu rynkowym oraz twórczego wykorzystania posiadanych zasobów i doświadczenia. Wynikiem procesu obserwacji, doświadczenia i uczenia się jest wiedza organizacyjna umożliwiająca wyciąganie wniosków z zebranych doświadczeń, rozwój umiejętności, rozwiązywanie problemów, tworzenie kluczowych kompetencji i stawianie czoła nowym wyzwaniom formułowanym przez rynek i klientów.
Artykuł przedstawia znaczenie wiedzy organizacyjnej w procesie budowy konkurencyjności banku. Rozważania teoretyczne zostały wzbogacone o opinie menedżerów i klientów banków uzyskane w badaniach empirycznych.

Słowa kluczowe: wiedza organizacyjna, kapitał intelektualny, konkurencyjność banku, modele biznesowe banków.

 

Organizational Knowledge and Bank Competitiveness

Author: Monika Klimontowicz

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, no 10(934), pp. 51-63

Abstract
The turbulent changes in the economic environment and the financial crisis have made conditions for market activity more difficult for banks. Competition on the banking market is turning to hyper-competition - also known as virtual competition. As a result, a bank's capacity for sustainable development and increased competitiveness is inseparably connected with the ability to respond flexibly to market changes and to make creative use of the resources and experience at its disposal. Organisational knowledge, which is accrued in a process of observation, experience and learning, makes it possible to draw conclusions from the experience gathered, to develop skills, to solve problems and to generate strategic competences. In this way the new challenges presented by the market and customers can be met. The paper presents the role of organizational knowledge in the process of building a bank's competitiveness. The theoretical approach is enriched by field research, which includes the opinions of bank managers and customers.

Keywords: organizational knowledge, intellectual capital, bank competitiveness, bank business models.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy nr 10(934) jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki