Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK, 2014, nr 11(935)
data publikacji: 11/05/2015, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Zewnątrzmiejska dostępność komunikacyjna w kontekście budowania atrakcyjności lokalizacyjnej metropolii w Polsce na przykładzie województwa małopolskiego

Autor: Michał Kudłacz

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, nr 11(935), s. 59-77
DOI: 10.15678/ZNUEK.2014.0935.1104

Streszczenie
Podstawowym założeniem w artykule jest teza, że istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością komunikacyjną a gospodarczym potencjałem danego terytorium. Dobra i poprawiająca się dostępność komunikacyjna jest jednym z podstawowych celów działalności władz publicznych różnego szczebla: władz metropolii, jak również przedstawicieli rządu i administracji Unii Europejskiej.
W artykule przedstawiono zamiary władz publicznych różnego szczebla administracji dotyczące wykorzystywania infrastruktury komunikacyjnej na rzecz dynamizacji wzrostu społeczno-gospodarczych wskaźników regionalnych. Jest to szczególnie istotne dla metropolii, ponieważ te jednostki układu osadniczego dążą do włączenia się w globalną sieć wymiany potencjału. Najsilniejsze miasta stanowią odbicie poziomu gospodarki narodowej. Rozwój infrastruktury komunikacyjnej stanowi dla władz regionalnych, jak również dla ośrodków i obszarów metropolitalnych istotne zadanie, gdyż dobra sieć transportowa umożliwia przyciąganie potencjału. W artykule dokonano przeglądu możliwości i rozwiązań dotyczących budowania połączeń transportowych w celu podniesienia ekonomicznego potencjału najsilniejszych miast w Polsce.

Słowa kluczowe: rozwój lokalny, metropolizacja, polityka rozwoju, dostępność transportowa, rozwój komunikacji.

 

Location Extraurban Transport Accessibility in the Context of Building-up the Location Attractiveness of the Metropolises in Poland - The Example of the Małopolska Voivodeship

Author: Michał Kudłacz 

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, no 11(935), pp. 59-77

Abstract
This article's basic assumption, and starting point, is that there is a strong correlation between accessibility (the availability of transport) and the territorial potential of an economy. Increased accessibility is one of the most important goals for metropolis authorities, central government representatives and key EU officials alike.
The article shows the intentions of different levels of public administration representatives for how they would like to use the communication infrastructure to speed up regional and local social-economy indicators. Accomplishing that goal is especially important for metropolises which seek to join the global network of potential exchange. It is also important for governments because the strongest cities are "the mirrors" of the strength of the national economy. Economic strength is important for regions as well as metropolitan areas and metropolitan centre officials because they would like to attract potential. The article reviews the possibilities and solutions for building transport links to improve the economic potential of the most powerful cities in Poland.

Keywords: local development, metropolisation, development policy, transport accessibility, development of communication.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy nr 11(935) jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki