Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK,

2014, nr 5(929)
data publikacji: 09/01/2015, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Nowoczesne paradygmaty zarządzania jako element podnoszenia wartości spółek przemysłu spożywczego

Autorzy: Krzysztof Firlej, Aleksandra Bargieł

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, nr 5(929), s. 57-74
DOI: 10.15678/ZNUEK.2014.0929.0504

Streszczenie
W artykule poddano teoretycznym i analitycznym rozważaniom nowoczesne paradygmaty zarządzania, zakładając, że są one elementem kierunkującym funkcjonowanie spółek przemysłu spożywczego. W części teoretycznej zaprezentowano ewolucję i stan obecny paradygmatów zarządzania, które zbadano w kontekście wykorzystania ich w procesie zarządzania spółkami przemysłu spożywczego. Sprawdzono, jak poszczególne paradygmaty zarządzania realizowane są w funkcjonowaniu spółek, zauważając, że właściwe ich wykorzystanie wpływa wymiernie na podnoszenie wartości firmy i zajmowanie przez nią coraz lepszej pozycji rynkowej. Analiza działań z tym związanych potwierdziła, że badane spółki są bardzo zainteresowane realizacją wszelkiego rodzaju działań podnoszących ich wartość rynkową, śledzą na bieżąco badania naukowe, zachowania konkurencji i starają się z ich wykorzystaniem osiągać zamierzone cele.

Słowa kluczowe: zarządzanie przedsiębiorstwami, współczesne paradygmaty zarządzania, spółki przemysłu spożywczego, wartość i pozycja rynkowa przedsiębiorstw.

 

Modern Management Paradigms as an Element of the Value Enhancement of Companies in the Food Industry

Authors: Krzysztof Firlej, Aleksandra Bargieł

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, no 5(929), pp. 57-74

Abstract
The article looks at modern paradigms of management from a theoretical and analytical point of view. It is assumed that these paradigms play a part in improving how companies in the food industry function. The theoretical part presents an evaluation and the current state of management paradigms. These paradigms are than collated in the aspect of their use in the process of managing food industry companies. Individual management paradigms are then tested for how they work in company operations, noting that their correct use has a significant influence on increasing the company's value and market position. The analysis of operations in this area confirmed that the companies considered here are highly interested in doing what they can to effectively improve their market value, and that they also keep abreast of scientific research as well as their rivals' behaviour. Employing all of these means, they try to accomplish their goals.

Keywords: business management, contemporary paradigms of management, company of the food industry, value and market position of a company.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy nr 5(929) jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki