Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK, 2014, nr 9(933)
data publikacji: 27/05/2015, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Does Authentic Leadership Depend on National Culture?

Author: Joanna Furmańczyk

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, no 9(933), pp. 123-136
DOI: 10.15678/ZNUEK.2014.0933.0909

Abstract
The author presents the theoretical assumptions and concepts concerning the cultural determinants of leadership in Japanese and German international enterprises. The author not only describes the theoretical assumptions behind authentic leadership and the links between an organisation and culture, but also presents results of empirical research conducted among 57 top managers of international automotive enterprises operating in Poland. The results show that for German enterprises the strongest correlations were between dimensions of authentic leadership and power distance. In the Japanese enterprises, both power distance and individualism were key in determining the dimensions of authentic leadership.

Keywords: culture, leadership, international enterprises, Poland, Japan, Germany.

 

Czy autentyczne przywództwo zależy od kultury?

Autor: Joanna Furmańczyk

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, nr 9(933), s. 123-136

Streszczenie
W artykule autorka przedstawia koncepcje i założenia teoretyczne odnoszące się do kulturowych uwarunkowań przywództwa oraz wskazuje ich znaczenie w zarządzaniu międzynarodowymi przedsiębiorstwami z kapitałem niemieckim i japońskim. Opisując wymiary autentycznego przywództwa oraz kultury, autorka prezentuje wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród 57 przedstawicieli kadry kierowniczej najwyższego szczebla zarządzania w międzynarodowych przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej, które prowadzą działalność w Polsce. Wyniki badań pozwalają na stwierdzenie, że w przedsiębiorstwach z kapitałem niemieckim najsilniejszy związek zdiagnozowano pomiędzy wymiarami autentycznego przywództwa a dystansem władzy. Natomiast w przedsiębiorstwach z kapitałem japońskim na wymiary autentycznego przywództwa wpływają dystans władzy oraz indywidualizm.

Słowa kluczowe: kultura, przywództwo, przedsiębiorstwa międzynarodowe, Polska, Japonia, Niemcy.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy nr 9(933) jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki