Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Menu

Zeszyty Naukowe UEK, 2014, nr 9(933)
data publikacji: 26/05/2015, autor: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Creative Work Environments and Employee Engagement: Exploring Potential Links and Possibilities

Authors: Tracy Stanley, Paul Davidson, Judy Matthews

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, no 9(933), pp. 33-51
DOI: 10.15678/ZNUEK.2014.0933.0903

Abstract
Companies that perform well are often identified as either possessing creative work environments and (or) having high levels of employee engagement. Creative work environments are largely not well defined, although research alludes to contributing factors. On the other hand employee engagement is defined as the multiple emotional, rational and behavioural dimensions of an employee's consistent level of effort, commitment and connection to their job. Some authors including Saks (2006) and Shuck and Wollard (2010) call for more scholarly research to increase our understanding of the drivers of employee engagement and the actions that organisations can take to improve engagement.
There are references made in the literature to the existence of a relationship between a creative work environment and engaged employees (Isaksen & Ekvall 2010), but there is a lack of empirical evidence providing support for the direct relationship between the two. This study aims to explore the relationship, addressing the question of how a creative work environment impacts on employee engagement. Exploratory research to investigate this relationship will use a qualitative methodology with semi-structured interviews, field observations and document analysis. Key themes will be analysed at both the individual and team level reflecting the multi-level nature of the constructs.

Keywords: work environments, creative behaviours, employee engagement, teams.

 

Kreatywne środowisko pracy a zaangażowanie pracowników - badanie potencjalnych powiązań i możliwości

Autorzy: Tracy Stanley, Paul Davidson, Judy Matthews

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014, nr 9(933), s. 33-51

Streszczenie
Przedsiębiorstwa osiągające sukcesy charakteryzują się często kreatywnym środowiskiem pracy i (lub) wysokim poziomem zaangażowania pracowników. W literaturze przedmiotu podkreśla się występowanie zależności między kreatywnym środowiskiem pracy a zaangażowaniem pracowników, ale brak badań empirycznych, które by potwierdzały taką zależność. Kwestia ta stanowi przedmiot rozważań w niniejszym opracowaniu, w którym przedstawiono koncepcję badań eksploracyjnych z wykorzystaniem podejścia jakościowego, wykorzystującego częściowo ustrukturyzowane wywiady, obserwację w terenie oraz analizę dokumentów. Główne kwestie badawcze analizowane są na poziomie indywidualnym i zespołowym, odzwierciedlając wielopoziomową naturę konstruktu.

Słowa kluczowe: środowisko pracy, kreatywne zachowania, zaangażowanie pracowników, zespoły.

 

Literatura / Bibliography

Wersją pierwotną czasopisma jest publikacja drukowana.
Artykuł jest dostępny również w bazie CEEOL http://www.ceeol.com/. Zeszyt Naukowy nr 9(933) jest dostępny w czytelni internetowej Ibuk http://www.ibuk.pl/

The article is available in the CEEOL database http://www.ceeol.com/. The journal is available in the online reading room Ibuk http://www.ibuk.pl/

Linki